María de Bolaño

Feitos do noso pasado común
Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

María de Bolaño

Mensaxe por serba » 12 Feb 2008, 15:04

Hola:

Ya hace tiempo que quería plantear la pregunta y siempre me olvido. ¿Quién es la MARÍA BOLAÑO del sepulcro -con escudo- del Monasterio cisterciense de Meira -Concello de Meira, Lugo-?
Tengo anotada la fecha de la inscripción, pero ahora mismo no la encuentro, supongo que será de los siglos XV o XVI.
Última edición por 1 o serba, editado 11 veces en total
Poblada soledad es hoy el mundo.

Raist
Foreiro
Foreiro
Mensaxes: 51
Rexistrado: 22 Xan 2008, 16:05

Mensaxe por Raist » 12 Feb 2008, 15:48

Meilán, Santa Marta de
Feligresí­a perteneciente al arciprestazgo de Miranda, delimitada por los términos parroquiales de Maior por el Norte, Espasande por el Sur, Moxueira por el Este y Bretoña por el Oeste. Sus 568 habitantes, según el censo de 1991, se encuentran agrupados en las entidades de Abelleira, Asnela, Azoreira, Casavella, Castro, Cima de Vila de Espasande, Cima de Vila de Santalla, Chací­n, A Ferrerí­a, Grandal, Lamas, Machí­n y Piñeiro, Moiñovedro, Pena de Couso, A Rúa, Santa Marta, A Torre, Vilar de Meilán y Vilaseca siendo la densidad media de 41'4 hab./Km2. Con Aldurfe y Riotorto formó parte de la antigua jurisdicción de este último nombre, en la que detentaba el señorí­o el prelado de Mondoñedo junto con otros particulares. Era dueña de la torre y heredades de Santa Marí­a de Meilán y del cuarto del Vilar y demás heredades, [b]Marí­a de Bolaño[/b], quien sostuvo en el año 1509 un pleito contra el obispo de Mondoñedo sobre el coto de Riotorto, litigio que continuaron sus herederos. Dentro del término parroquial se encuentran las capillas de San Bernabeu y San Roque. En el apartado de arquitectura civil, destacar la torre del Moro, obra del siglo XIV y el castillo de Peñaflor, ubicado en el alto del monte, cerca del lugar de Vilaseca.

Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 241
Rexistrado: 23 Out 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Mensaxe por veremudus » 13 Feb 2008, 10:15

- Para Serba.

- Esta María de Bolaño é ben coñecida. Era filla de Pedro de Miranda, Señor da Casa do Renegado e de dona Tareixa de Parga. Foi muller do mariscal Álvaro González de Ribadeneira, con abundante sucesión. Finou na década de 1530.

- O testamento desta señora e debuxo da súa sepultura, etc., en: * Xosé Antón GARCÍA GONZÁLEZ-LEDO. "Testamentos do mariscal Álvaro González de Ribadeneira e a súa muller María de Bolaño"; en Estudios Mindonienses nº. 23 (2007).
 

Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 241
Rexistrado: 23 Out 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Mensaxe por veremudus » 24 Feb 2008, 11:07

- Ola.

- Debo corrixir certos datos que apuntei arriba, por premura e por non dispoñer naquel intre da fonte citada.

* María de Bolaño finou arredor de 1522-23. O seu testamento, outorgouno en Vilameá o 23/04/1522. Asi mesmo, o seu sartego acabouse de labrar no ano 1518, en vida da mesma, segundo revela o epígrafe do seu borde, xunto con outra inscrición que acredita a súa propiedade.

- Todos estos datos e magníficos debuxos no traballo xa citado do senlleiro heraldista Xosé Antón García González-Ledo.
 

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Muchas gracias

Mensaxe por serba » 27 Mar 2008, 14:35

Hola:

Muchas gracias por las informaciones. Recibiré en unos día el libro que acabo de encargar.
Tenía la sospecha de si podría ser ella o no, por tres dudas que tengo:
La primera es porque también era conocida por D.ª María de Miranda y Bolaño, con lo cual no aseguraba su apellido.
La segunda es sobre sus padres, D. Pedro de Miranda, según 'Blasones y linajes de Galicia', c. c. D.ª Teresa de Parga y Baamonde, hija de D. Vasco de Parga y D.ª Mayor de Baamonde; sin embargo, en una ocasión leí que quienes estaban sepultados en el Monasterio de Sta. M.ª de Meira eran: "D. Pedro de Miranda y D.ª Inés", ¿quién era entonces esta Inés?. Cabe la opción de que se hubiera casado este señor en más de una ocasión, o quizás ocurra como en otros casos en los que dicha señora tenía nombre compuesto ¿Teresa Inés / Inés Teresa?. El hecho de ver juntos a este Pedro e Inés, también me despistaba, por dar por segura la unión de Pedro con Teresa.
La tercera duda me surgió al ver los escudos de la sepultura, es lógico que aparezca el escudo de los BOLAÑO como el tradicional del linaje, aunque me llama la atención el pez inferior, ¿este pez es alusivo a los Baamonde, no? -aunque también pensara en los Gaioso, en este caso no aparecen entre sus antepasados, que yo sepa-.

Y también me llama la atención que no aparezca por ninguna parte en la sepultura ni la representación de Miranda ni Parga -o viceversa-, cuando sería más que lógico. Aprovecho para preguntar si el recuadro que aparece en el escudo con varias hojas, ramas o una planta -no sé muy bien qué es-, tienen relación con los Figueroa o Sarmiento.
Tampoco todos los autores databan por igual el fallecimiento de esta señora, lo que motivó que dudara de quién se trataba.
¿La Casa do Renegado dónde está -o estaba-, es conocida por algún nombre más?. Gracias.


Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 241
Rexistrado: 23 Out 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Mensaxe por veremudus » 28 Mar 2008, 09:50

- Certamente, hai unha dúbida razoable en torno a quen foi a nai de dona María de Bolaño. Non cabe dúbida de que Pedro de Miranda foi o seu pai (dato obrante en varios documentos de época e posteriores). Nembargantes, tamén é certo que a inscrición do xacigo de Meira recolle a una dona In[és] como muller de Pedro de Miranda.

- No que respecta as dúbidas heráldicas, remito ó traballo que citei máis arriba.
 

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

Pedro de Miranda e Ines ribadeneira

Mensaxe por CRUZ » 01 Abr 2008, 13:01

hola :He encotrado esta nota en PARES


Por si puede ayudar en esa relación entre ambos personajes referenciados.

En PARES , aparece en Pleito Civil/
caja 1284.001(F.Alonso)
Año 1522-1525

Un Pleito sobre herencia donde se nombra los hijos del Mariscal Alvaro González Ribadeneira ( de cuya reclamación de herencia hace su hija MAYOR que apartó de la herencia por casarse clandestinamente, contra sus hermanos)entre los que se nombra entre otros a INES de Ribadeneira con PEDRO DE MIRANDA( Su marido probablemente).

He de decir ,que también he encontrado esta señora Ines hija del mariscal Alvaro Glez. Ribadeneira , casada con García Rodríguez de Villamarín , en la descendencia de la casa de Villamarín.

Saludos y hasta otra

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re

Mensaxe por serba » 01 Abr 2008, 16:18

Gracias, CRUZ.

Quizás fuese lógico pensar que D.ª María Bolaño / =María de Bolaño / = María de Miranda y Bolaño, pusiera el nombre de su madre a una de sus hijas, claro que lo he pensado; pero como no encuentro nada sobre la D.ª Inés de la sepultura de Meira (Sta. M.ª), me quedo con la duda. De hecho, D.ª María había bautizado a una hija con el nombre Teresa, fallecida joven, -con el mismo nombre que la esposa de D. Pedro de Miranda: Teresa de Parga y Baamonde-.
También pensara si quienes estaban enterrados en Meira podrían ser padre y nieta, es decir, D. Pedro de Miranda y su nieta D.ª Inés, pero tampoco sirve, porque especifica la labra del sepulcro "e a súa muller", con lo cual queda descartado.


Es cierto lo que comentas de la otra hija del matrimonio de D.ª María, porque D.ª Mayor [Ribadeneira] fue desheredada por casarse sin consentimiento de sus padres, al igual que sucedería con su otra hermana, D.ª Inés [de Ribadeneira], también desheredada -según datos de D. Eduardo Lence Santar y Guitián-.

Los que mencionas:
INES de Ribadeneira con PEDRO DE MIRANDA( Su marido probablemente).
Inés de Ribadeneira y Pedro de Miranda eran hermanos, por eso aparecerán en esa fecha juntos en el pleito. El Pedro de Miranda, padre de ambos, ya habría fallecido en 1522, creo que tengo anotada la fecha, si te interesa puedo revisarlo.
Puedes consultar que eran hermanos en 'Blasones y linajes de Galicia'. Dicho autor explica que D.ª Inés de Ribadeneira se casó con García Rodríguez Villamarín, el mismo que comentas.

He pensado en la posibilidad de que la Casa do Renegado pudo haber sido la misma que la Casa de Goios de A Pontenova, Lugo. ¿Alguien puede confirmarlo?. Gracias.


Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

Pedro de Miranda e Inés Ribadeniera

Mensaxe por CRUZ » 01 Abr 2008, 16:48

Hola de nuevo.

En "Galicia Digital " en Casa de Tores , publicado por Luis López Pombo , aparece :

Una hija de Pedro Bolaño Ribadeneira , que testó hacia 1636 con su mujer Francisca Osorio Estrada , llamada INES RIBADENEIRA o también Inés de Castro que casó con PEDRO MIRANDA RIBADENEIRA , hijo de Fernán Arias Saavedra y Ana Ponce de León , señores de la casa de Parga.

y hablando de MARÍA DE BOLAÑO como esposa del Mariscal Alvaro González de Ribadeneira no encuentro la descendencia de este matrimonio ,
Sólo conozco el enlace de éste:
- Mariscal Albaro Gonzalez Derrivadeneira ( hijo segundo de Pedro Bolaño) con Dña. Constanza de las Mariñas hija de Fernán Pérez Parragues sr. de Parga y de doña Conastanza de la Marinas tía legitima del conde Don Fernando de Andrede, hermana tercera de doña María de Aro y de las Marinas su madre.

En todas las memorias y genealogía de la ascendencia de Dña. Petronilla Pardo de Castro Osorio ( tercera mujer de Baltasar Sequeiros Sotomayor , conde de Priegue, hija de Pedro Bolaño Rivadeneria y Francisca Osorio Estrada, no me aparece el nombre de MARIA DE BOLAÑO .
Tampoco aparece como hermana, Inés de Ribadeneira que refleja Luis López Pombo en su publicación en "GaliciaDigital" casada con Pedro de Miranda

Sí como se indica en vuestros mensajes, fue también mujer del mariscal Alvaro Glez Ribadeneira , y si esa descendencia es conocida .¿me la podeis indicar?

Saludos y gracias


Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

D.ª MARÍA DE MIRANDA Y BOLAÑO

Mensaxe por serba » 02 Abr 2008, 09:12

Hola:

El linaje de D.ª María puedes consultarlo en 'Blasones y linajes de Galicia', en el apellido MIRANDA: "Casa de San Vicente de Villameá". Si no tienes los tomos avísame y te lo copio otro día.

Actualmente Goios ya no pertenece a Vilameá (S. Vicente), ahora es del Concello de A Pontenova (Sagrado Corazón). http://www.xunta.es/nomenclator/arbol.j ... 7&par=1888

En cuanto a tus preguntas, estás 'saltando' más de un siglo entero en relación con el tema que estoy tratando, revisa la Casa de Miranda, Guitiriz, Baamonde, Torés, Saavedra y Parga, en la obra citada. Emparentaron varias veces entre las sucesivas generaciones. El hecho de repetir los nombres -y apellidos- indistintamente entre las diferentes casas, supone la mayor parte de las veces que relacionemos dicho nombre con la casa equivocada, por eso requiere prestar mucha atención y tomar apuntes o hacer algún esquema para no perderse.

El tema de los múltiples 'PEDRO DE MIRANDA' es un poco complicado si no nos basamos en fechas exactas o muy aproximadas, aunque es similar a los nombres cansinamente repetidos en muchos otros linajes, no quiero acordarme de los Lope de Taboada que fueron un quebradero de cabeza durante bastante tiempo.
No te asustes con las diferentes Inés Ribadeneira, Pedro de Miranda, María de Bolaño, Álvaro González de Ribadeneira, etc., hubo vari@s contemporáne@s y en diferentes siglos.

Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

Mensaxe por CRUZ » 02 Abr 2008, 11:04

Hola Serba:

Los datos manuscritos que manejo son plasmados en vida de PEDRO DE BOLAÑO RIVADENEIRA (que falleció en 1636) señor de la casa y fortaleza de tores (Hijo de beatriz de Castro Bolaño De Rivadeneira ,Última sra. que fue de la casa de tores de este nombre , y de su primo Albaro Gonzalez De ribadeneira Gomez Perez de las Mariñas , caballero de la orden de Santiago por merced del Rey felipe II y gobernador de las filipinas , nieto del Mariscal Alvaro Gonzalez Rivadeneira , este del 1ºcuarto del XVI , al que corresponde la Herencia del Pleito de 1522 entre sus herederos)

"Memoria de los padres y aguelos del ss don pedro de bolano rrivadenira ss de la cassa y fortaleca de tores des 90 anos aca poco mas omenos"

Donde además indica

"[/i]......tubieron a don pedro de bolano rrivadeneira que hoy bibe y a don fernando de castro que esta en las yndias avecindado en la ciudad de lima con mas de trªmill ducados de rrenta y general del callao del abito de santiago.........

Dime si encuentras algún error de este narrador ( del 1ºcuarto del XVII )de la genealogía de Dña petronilla Pardo de Castro Osorio(hija de pedro Bolaño y Fca. Osorio de Estrada) la que comienza en tiempos de los reyes católicos , y termina diciendo:

Esto hes lo que de memoria puedo decir sin mirar papeles biejos que quande sea menester daran mas luz.

Ya me contarás.

-----me estoy llenando de ácaros ----
Adelanto gracias por toda la paciencia para conmigo.

saludos a todos

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

error

Mensaxe por CRUZ » 02 Abr 2008, 11:35

Mis disculpas
Por error al copiar despues de Alvaro Gonzalez Rivadeniera no inserte y hermano de Gómes Pérez de las Mariñas

Quise decir y su HERMANO GOMEZ PEREZ DE LAS MARIÑAS , el gobernador de filipinas........

Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 241
Rexistrado: 23 Out 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Inés de Ribadeneira

Mensaxe por veremudus » 02 Abr 2008, 12:09

* Inés de Ribadeneira, unha das fillas do Mariscal Álvaro González de Ribadeneira e de dona María de Boñalo, casou con García Rodríguez de Vilamarín, fillo de Luis de Vilamarín e de Violante Noguerol, veciños de Ourense. O matrimonio Inés de Ribadeneira-García Rodríguez tamén tiveron veciñanza en Ourense. Foi seu fillo.

* Alonso Álvarez Oxea de Vilamarín González de Ribadeneira Noguerol e Bolaño, natural de Ourense, cabaleiro da Orde de San Xoán de Xerusalén polo ano 1551 (AHN, O.M. San Juan de Jerusalén, expte. 23008).
 

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re

Mensaxe por serba » 02 Abr 2008, 16:23

El linaje de Torés está bien estudiado, no sé los datos de memoria, aunque sí recuerdo haber leído que D. Pedro de Bolaño, D. Pedro de Miranda y D. Pedro Pardo de Cela eran familiares. Ya te he indicado dónde puedes resolver las preguntas, aunque sí puedo ayudarte en la descendencia de D.ª María, ya me comentarás si te interesa o no, porque te has olvidado de contestar.

A continuación la inscripción que habla de D. Pedro de Miranda -padre de D.ª María-, que "aproximadamente" dice:

"Aqy iacir snor pedro de myranda e sva muller donA yns"

dONA YNS=> D.ª Inés



Imaxe



Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

Mª Bolaño

Mensaxe por CRUZ » 02 Abr 2008, 17:50

GRACIAS SERBA ,
RESPUESTA , SI ME INTERESA LA DESCENDENCIA DE Mª BOLAÑO , pero cuando te venga bien , no hay prisa.

Es mejor salir a tomar el sol , que por fin hace un día buenisimo.
A cargar vitaminas y menos ordenador.

Estamos a 24ºC , este Ourense sólo necesita playa.

Saludos

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

sepulcro de pedro miranda

Mensaxe por CRUZ » 02 Abr 2008, 19:44

Dejas por sentado que el sepulcro es del padre de MARIA BOLAÑO

¿puede ser el sepulcro de Pedro Miranda Bolaño Rivadeneira , hijo de María Bolaño y el mariscal Alvaro Glez Ribadeneira ?
Pudo tener una esposa llamada Inés de igual nombre que su hermana ?

Me parece que no se indica la fecha en la inscripción.


chao pues

Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 241
Rexistrado: 23 Out 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Mensaxe por veremudus » 03 Abr 2008, 00:22

- Ola CRUZ.

- A posibilidade que apuntas arriba (sobre o titular do epígrafe) é inviable.

- Pedro de Miranda Ribadeneira -fillo do Mariscal Álvaro González de Ribadeneira e de dona María de Bolaño- casou con dona Constanza de Saavedra -filla do Mariscal Fernán Ares de Saavedra e de dona Constanza de Castro-. O referido Pedro de Miranda finou antes que a súa dona. Polo tanto, é imposible adxudicarlle este epígrafe. Por outra parte -e por se quedaran dúbidas- existen referencias documentais (de época) a que este persoeiro só tivo un matrimonio, coa referida dona Constanza. Por último, todo o que rodea a este epígrafe (o tipo de letra, ubicación, etc.) semella indicar de que se trata do pai de dona María de Bolaño e non doutro persoeiro homónimo. Pero, claro, esto prantexa unha incógnita no referido á misteriosa dona Inés (súa muller) xa que, practicamente, en todas as xenealoxías sempre se dixo que fora dona Tareixa de Parga. Este ¿descoñecido matrimonio? do Mariscal Pedro de Miranda, de que saiba, polo de agora permanece como unha hipótese non confirmada documentalmente, tan só por este epígrafe (pero, ollo, esto non quita que, proximamente, alguén poda probalo documentalmente ...).

- Saúdos.
 

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

los tres Pedros de Galicia

Mensaxe por CRUZ » 03 Abr 2008, 13:17

Serba tenías razón en eso de que eran parientes.


PEDRO PARDO DE CELA era primo de PEDRO BOLAÑO y de PEDRO MIRANDA , y eran conocidos como los tres Pedros de Galicia.

Chao

Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 241
Rexistrado: 23 Out 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Mensaxe por veremudus » 03 Abr 2008, 20:43

* Cláusulas do testamento de dona María de Bolaño, outorgado en Vilameá (Lugo), o 23 de abril de 1522.

Nota: Este testamento, íntegro, así como o do mariscal Álvaro González de Ribadeneira, marido de dona María, xunto con outros datos, exactos debuxos do sartego e xacente de dona María, etc. foron publicados polo investigador e heraldista don Xosé Antón GARCÍA GONZÁLEZ-LEDO, "Testamentos do mariscal Álvaro González de Ribadeneira e a súa muller María de Bolaño"; en Estudios Mindonienses nº. 23, 2007. Deste referido traballo se recollen as cláusulas seguintes.

“(…) e mando e quando que tubiere por vien de me llevar de este mundo sean sepultadas mis carnes en el Monasterio de Santa María de Meira, donde yace mi Padre e Madre, (…)”.

“Yten mando que digan en el dicho Monasterio de Santa María de Meira cada un año una misa cada semana en los días de sávado, (…) y en ellas hagan conmemoración rogando a Dios nuestro Señor me quiera perdonar mi Ánima y de mis padres e de Alonso Díaz de Jermar, mi abuelo”.

“Yten mando a mi heredero e cualquiera de ellos que llevare e con quien cupiere la mi hacienda de paga e rentas de ella que quedaron de Doña Mayor de Baamonde, mi Abuela, que diga en cada un día de Santiago dos misas, un cantada y otra rezada en la yglesia de Santiago de Baamonde por mi ánima e de la dicha Doña Mayor de Baamonde (…)”.

* Como se comproba, nestes testamentos hai probanza documental exacta hacia algúns ascendentes ... Ademais, e tamén evidentemente, sobre os seus descendentes e algúns parentes. Coido que o citado traballo é, na actualidade, un pilar básico de coñecemento sobre os Ribadeneira-Bolaño, que permite ir desfacendo a maraña de nomes e apelidos que, en traballos máis antigos, aparecen cunha certa confusión e tamén descontextualizados ...

- Saúdos.
 

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re

Mensaxe por serba » 04 Abr 2008, 12:41

Hola:

Gracias por el adelanto del contenido del libro, veremudus. Ya vino el pedido y pasaré a recogerlo cuando salga de clase y comentaré la semana que viene algo si aclara alguna de las dudas.

Leído lo anterior, ya sé con certeza que la sepultura de D.ª Teresa de Parga y Baamonde debe ser otra, suponiendo siempre la hipótesis de que D.ª Inés podría haber sido la 2.ª esposa de D. Pedro de Miranda.
Hay una posibilidad de que D.ª Teresa fuera enterrada en otra parte, dentro del mismo Monasterio, ¿por qué no?. En realidad, en el testamento de D.ª María se asegura que estaba también allí su madre, lo cual no excluye que fuera en otra sepultura distinta a la de su padre.

Había pensado anteriormente que D.ª Teresa pudiera haber sido enterrada en la Capilla Mayor de Santo Domingo de Viveiro, donde había sido sepultada su madre D.ª Mayor de Baamonde, pero ahora ya sé que no. Ya estaba informándome en Viveiro a dónde pasaran las sepulturas de la inexistente Capilla, derribada hace años según me informaron los de la Oficina de Turismo de Viveiro, ya estaba indagando también en el Museo Diocesano sobre la sepultura de D.ª Mayor, si me confirman algo ya lo añado otro día.

Sigo ahora con los descendientes de D.ª María y su esposo D. Álvaro González de Ribadeneira, según los datos que hay en el libro "Blasones y linajes de Galicia" del P. Crespo del Pozo.

1. D. PEDRO DE MIRANDA, q. s. l. l. -La línea de la Casa de Goios-.

2. D. DIEGO SÁNCHEZ DE RIBADENEIRA, q. c. c. D.ª Constanza de Aguiar -Amplia información en el mensaje que he abierto sobre los DÍAZ TEIXEIRO, familia de la que ella descendía-.

3. D. FERNANDO (o Fernán) DÍAZ DE RIBADNEIRA, q. c. c. D.ª CONSTANZA DAS MARIÑAS

4. D.ª INÉS DE RIBADENEIRA, q. c. c. D. GARCÍA RODRÍGUEZ VILLAMARIN.

5. D.ª MAYOR RIBADENEIRA, q. c. c. D. ARES DO MAÑA (de Omaña).

A los anteriores, habría que añadirle a D.ª TERESA, que no aparece aquí, seguramente por haber fallecido muy joven.


Saludos
Última edición por 1 o serba, editado 9 veces en total
Poblada soledad es hoy el mundo.

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

Mensaxe por CRUZ » 04 Abr 2008, 13:02

Hola chicos:

He visto que se trató este tema entre vosotros , ej. "Afonso Díaz de Xermar".

Cuando en lo que se cita del testamento de MARÍA BOLAÑO como mi abuelo Alonso Díaz Jermar , debía decir su bisabuelo. , o no?

Quería hacer sólo un comentario que todos es conocido.

Los nombres con los que se bautizaba ( incluso hoy día, la aristocracia lo sigue haciendo ) a un recíen , eran muchos. A veces utilizaban uno u otro.
Tengo comprobado hasta 7 nombres de pila.

¿Por qué , no puede ser INES mujer de PEDRO la misma TERESA ?
-----Incluso el cantero tenía poco espacio para la inscripción.-----


Yo tengo muy poca formación y conocimientos con respecto a vosotros y no tengo experiencia ninguna en este campo , pero compruebo en muchas ocasiones , siempre con documentos originales , que en el mismo cuerpo del escrito , se nombre a las personas unas veces con un nombre de pila y luego con otro. Eso mismo con los apellidos que aparecen en distinto orden o con otro diferente. Modificaciones en los nombres de los bienes inmuebles.
No sólo ocurre con los Otorgantes , testigos , etc incluso los escribanos omitían o alteraban alguno de sus propios nombres, logicamente mantenían su firma y sello manuscrito que los identifica perfectamente.

Además he comprabado que muchas veces cuando solicitan copias a los escribanos ,en cuyo poder se conservan los originales, estos modifican también los nombres. Estas alteraciones en las copias , las he visto cometer por el mismo escribano que dio fe del acto inicial y también en años y siglos posteriormente, por los escribanos que eran depositarios de oficios anteriores .
Claro está, que fijandome en las rectificaciones al final de los escritos , realizadas por los escribanos, como es lógico.

Así que puede haber infinidad de errores.

Feliz fin de semana.[/u][/i]

Avatar de Usuario
veremudus
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 241
Rexistrado: 23 Out 2002, 09:00
Ubicación: Ferrol
Contactar:

Mensaxe por veremudus » 04 Abr 2008, 14:21

* Casa da Barreira (Lugo): 1521, marzo, 24.

- "Digo yo el Mariscal Álvaro González de Riba de Neyra, que por quanto yo echo mi manda e testamento en el qual no he echo mención de mis hijas Doña Theresa, y Doña Mayor, por quanto las había desheredado, digo que añadiendo en el dicho testamento las desheredo, a la dicha Doña Theresa e Doña Mayor, de todos mis vienes muebles y rayces e a sus herederos para siempre jamás, por quanto la dicha Doña Theresa e Doña Mayor se han casado contra mi voluntad con personas vajas clandistinamente e por el mismo caso es mi voluntad que sean desheredadas (...).

* Edición completa deste documento en GARCÍA GONZÁLEZ-LEDO, Xosé Antón, "Testamentos do mariscal Álvaro González de Ribadeneira e a súa muller María de Bolaño"; en Estudios Mindonienses nº. 23, 2007
 

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Comentario

Mensaxe por serba » 04 Abr 2008, 15:11

Hola:

Tu suposición ya la he señalado el otro día: <<o quizás ocurra como en otros casos en los que dicha señora tenía nombre compuesto ¿Teresa Inés / Inés Teresa?>>
serba escribió:... D. Pedro de Miranda, según 'Blasones y linajes de Galicia', c. c. D.ª Teresa de Parga y Baamonde, hija de D. Vasco de Parga y D.ª Mayor de Baamonde; sin embargo, en una ocasión leí que quienes estaban sepultados en el Monasterio de Sta. M.ª de Meira eran: "D. Pedro de Miranda y D.ª Inés", ¿quién era entonces esta Inés?. Cabe la opción de que se hubiera casado este señor en más de una ocasión, o quizás ocurra como en otros casos en los que dicha señora tenía nombre compuesto ¿Teresa Inés / Inés Teresa?...
Por lo que no daba por descartado que sea la misma señora, conocida por ambos nombres -esa era una opción-. El problema es que no consten los apellidos de ella, si aparecieran en el sepulcro detallados ya no existiría este hilo del foro.

De todos modos, además de esta sepultura y la de un caballero de la familia Cepeda que creo recordar que ocupaba algún cargo eclesiástico -si alguien lo necesita puedo averiguarlo- hubo también otra sepultura que ya no está en su lugar original del Monasterio, y no se conservó hasta la actualidad en Meira, supongo que habrá sido recogida en el Museo Diocesano, por tratarse de la procedencia eclesiástica o quizás en el Museo Provincial de Lugo, en alguna reforma; estoy informándome estos días.

CRUZ, sobre Alonso Díaz de Jermar [Afonso Díaz de Xermar] hay otro hilo abierto en viewtopic.php?t=5501 , contenido que puedes consultar. En este caso D.ª María querría referirse a <<Alonso Díaz de Jermar, mi abuelo>>, como su segundo abuelo -abuelo paterno en este caso, ya que el padre de D. Pedro de Miranda era D. Gómez Arias de Miranda, según datos del P. Crespo del Pozo-.
[Xermar (Sta. M.ª), Concello de Cospeito, Lugo].


Bueno, de todas formas, espero confirmarlo cuando lo lea estos días.


Saludos a tod@s
Poblada soledad es hoy el mundo.

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

Pleito sobre la legítima de los hijos de MARIA BOLAÑO

Mensaxe por CRUZ » 04 Abr 2008, 18:49

En PARES.

EJECUCIÓN DE 1582-1587 , DE CARTA EJECUTORIA DE 1575 SOBRE PLEITO POR EL QUINTO Y TERCIO Y HERENCIA DE MARIA BOLAÑO Y LA MEJORA A FAVOR DEL MARISCAL PEDRO DE MIRANDA SITUADA EN COTOS DE LUGO , LA CORUÑA Y ORENSE.

DEMANTANTES: CONSTANZA DE LA MARIÑAS , de Bergondo , CONSTANZA DE AGUIAR , de Bergondo , VIOLANTE LOSADA , de Betanzos y PEDRO PARDO DE ANDRADE , de Betanzos.

Según esto Constanza de Aguiar era nuera de MARIA ,de su hijo DIEGO SANCHEZ DE RIVADENEIRA ; Pedro Pardo de Andrade sería nieto hijo de FERNAN DIAZ DE RIBADENEIRA muerto en 1550 y de CONSTANZA DE LAS MARIÑAS (ALIAS MARCOTA).

Violante Losada no se que relación tiene con MARIA BOLAÑO

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Mensaxe por serba » 09 Abr 2008, 09:07

Hola:

Dentro de la sepultura que tratamos hay dos personas, no tres como suponía, según me informaron el lunes.
Al Museo Diocesano no fueron enviados ni los restos de D.ª Mayor de Baamonde -sepultada en Viveiro-, ni los restos de D.ª Teresa de Parga y Baamonde -con posible procedencia de Meira- digo lo de 'posible' recordando a la ya mencionada "D.ª Inés".
Estoy leyendo ya la obra que cita veremudus, y a decir verdad, se me plantean nuevas preguntas en vez de resolver las que ya tenía. Hoy voy a buscar en el nomenclátor varios lugares que se mencionan en el testamento para centrarme mejor.
CRUZ, no sé si has consultado lo añadido en otro apartado del foro titulado DÍAZ TEIXEIRO, sobre D.ª Constanza de Aguiar -la esposa de D. Diego Sánchez de Ribadeneira, hijo de D.ª María y el Mariscal D.º Álvaro González de Ribadeneira, allí especifica la relación familiar con D. Pedro Pardo de Andrade...
serba escribió: Funda sobre el tercio del beneficio de la Moxoeira una misa en la Catedral de Mondoñedo, dicha por el Deán y Cabildo, el día de Nuestra Señora de Agosto o en su octava; nombra veedores del testamento a D.ª ALDONZA, hija de la testadora [la 3.ª de la lista anterior], y PEDRO PARDO DE ANDRADE, vecino de Betanzos, primo de la misma; y FUNDA VÍNCULO del tercio y quinto de la herencia, a favor de LOPE DÍAZ TEIXEIRO, hijo de D.ª Constanza, señalando para él, entre otros bienes, la CASA y lugar DE TEIXEIRO y el Coto de Moxoeira [Muxueira]>>.
No tengo ni idea de quién es la Violante Losada por la que preguntas, pero me imagino que al ser también de Betanzos, igual que D. Pedro Pardo de Andrade, fuera también de la familia.


Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

D.ª VIOLANTE LOSADA

Mensaxe por serba » 10 Abr 2008, 08:15

Hola:

D.ª Violante de Losada era la esposa de D. Roi González de Ribadeneira y Saavedra, nieto de los referidos D. Álvaro y D.ª María.

Se puede ver el escudo e inscripción del sepulcro de 'Roi y Biolante', en un dibujo del trabajo de D. Xosé Antón García González Ledo, en "Estudios Mindonienses", Número 23 -2007 -p. 849-.
Fueron sepultados en la iglesia parroquial de Sta. M.ª de Saavedra, Concello de Begonte, -A Terra Chá-

Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re

Mensaxe por serba » 15 Abr 2008, 10:27

El pasado sábado publicaba la Voz de Galicia una noticia que me interesa sobre un hijo de D.ª María de Miranda Bolaño.

http://www.lavozdegalicia.es/amarina/20 ... 729090.htm
<<La Ferrería de Bogo, ubicada en Vilameá, en las inmediaciones del río Reigadas, fue construida en el año 1534 por el hidalgo Pedro de Miranda.>>
¿Sabe alguien si la antigua casa que hay al lado de dicha ferrería era propiedad de este Pedro de Miranda?. Gracias.
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

BOLAÑO

Mensaxe por serba » 16 Mai 2008, 09:05

Hubo ciertas tiranteces sobre los enterramientos entre el Monasterio de Santa María de Meira y los obispos mindonienses -por lo menos en el siglo XIII-, sólo en dos ocasiones especifica D.ª Dolores Mariño Veiras escrituras sobre las sepulturas, en las pp. 98 y 338

- En el año 1227 se comenta en un documento <<... Petrerea mandamus corpora nostra ad sepulturam monasterio et promitimus nos semper monasterium diligere et fideliter illud adiuvare in hereditatibus de lugares et omnibus sicut boni familiares...>>

- Y en una nota: <<Dicha autoridad era cuestionada entre otros nobles por el Obispo de Mondoñedo, el cual, después de cometer múltiples atropellos sobre los bienes del monasterio [de Meira], excomulga, en un sínodo celebrado hacia el año 1235 por el obispo D. Martín, a <<todos los que eligiesen su sepultura en el monasterio de Meyra, y prohibió, bajo multa de 60 sueldos, que a tal monasterio le fuese hecha ninguna limosna, cuyo perjuicio tasaron en 1000 sueldos>>, en Villa-Amil y Castro, J., 'Cuadro histórico de las costumbres de la nobleza gallega en el siglo XIII'. Grial, 1971, núm. 33, pp. 273 y ss.


Aparecen varios BOLAÑO en la documentación del Tumbo de Meira [pp. 97, 151, 160/1, 372 y 424].

En la relación de documentos que aporta D.ª María Mercedes Domínguez Casal: "COLECCIÓN DOCUMENTAL DO MOSTEIRO DE SANTA MARÍA DE MEIRA", hay un documento del año 1223, gracias a dicha autora conocemos la fecha exacta de la donación, que más tarde también cita D.ª Dolores Mariño Veiras sin detallar la fecha.

1223

DOÑA TERESA FERNÁNDEZ, HIJA DE DON FERNANDO VERMÚDEZ Y DE DOÑA MARÍA GONZÁLEZ DONA AL MONASTERIO DE MEIRA Y SU CELERARIO DON FERNANDO, CON LICENCIA DE DON ALONSO RODRÍGUEZ DE BOLANO, SU MARIDO, TODA LA HEREDAD UE TIENE EN LA VILLA DE TRAVADA, Y DAN 48 TERCIAS DE PAN DE RENTA PARA FUNDAR UNA CAPILLA Y ALTAR A HONRA DE SANTIAGO Y PARA SU REPARACIÓN.
- Siguiendo con el trabajo "Señorío de Santa María de Meira (s. XII - XVI):

* <<Michel Martini et Urraca Martini frates vobis domno FERNANDO PETRI DE BOLANNO... vendimus sextam partem unius tertie de casali de Outeiro cum totis pertinentiis et directus suis sub aula Sancti Petri de Farnadeiras>> (año 1249, carp. 1134, núm. 6)


* <<El caballero JUAN FERNÁNDEZ DE BOLOÑO [errata o, por a] concede en 1363 al monasterio "En esmonlla... nove çentos e quince acumbres de vino feito por lo quartillo grande que ora he en no dicto mosteiro... per lo meu casal de serviçaria que eu aio en na villa de San Tirso e en seus terminos>> (carp. 1149, núm. 14; véase regesto en T. M., fol. 234r), concesión que le costó al monasterio la encomienda de San Tirso de Abres. No queriendo los sucesores de dicho caballero renunciar a ella, interrumpen el aprovisionamiento de vino (T. M., fol. 236r), hasta que fue ratificada en 1409 por el abad don Fernando de Magide (carp. 1158, núm. 17). Cuatro años después de la concesión de vino por parte de FERNÁNDEZ DE BOLAÑO, el fraile de Meira que vive en Trabada compra a Rodrigo Yáñez de Trabada "O quarto do vino... -en la viña que- iat al pomar de leyra vella".>> (carpeta 1150, núm. 6; T. M., fol. 216v). Vid. n. 477.

* En 1492, <<en Santisso... seendo ende asentados en su concejo los onbres buenos vezinos e moradores en parte de frades segun que lo han de uso e costumbre de poner en mas complas todos de un acordo y consejo, e a una voz dixeron que sabian e deron todo su libre concierto comprido a Vastian Poder e Diego Fernandez do Pyneyro e a PERO FERNANDEZ DE BANO [¿será Bano el apellido Bolaño abreviado?], que estavan presentes, para que ellos podesen elegir seys ombres buenos de la dicha parte de frades... e logo los dichos Diego Fernandez e Pedro Fernandez dixeron que aceptaban e rescivian el dicho poder de los dichos onbres buenos e concejo...>> (Libro 6450, fol. 46r).


* <<Doña Teresa Fernández, hija de don Fernando Vermúdez y de doña María González dona al Monasterio de Meira y a su celareiro don Fernando, con licencia de don ALONSO RODRÍGUEZ DE BOLAÑO, su marido, toda la heredad que tiene en la villa de Travada...>> (T. M., fol. 213v.)


* Una nota sobre el apartado "Las explotaciones campesinas" concreta: <<Podemos seguir desde mediados del siglo XIV las vicisitudes que atraviesan las relaciones del Monasterio de Meira con los FERNÁNDEZ DE BOLAÑO, de donde proceden los ÁLVAREZ OSORIO (vid. capítulo VI, n. 475)

Estoy buscando información sobre los Bolaño que fueron enterrados en el Monasterio de Santa María de Meira, con lo ya comentado en este hilo sabemos que sólo se conserva en la actualidad la sepultura de D.ª MARÍA DE BOLAÑO, debido en gran parte al estado ruinoso del antiguo monasterio que causó la pérdida de gran parte del anterior edificio. También me interesa averiguar otros 'posibles' enterramientos de los Parga, Baamonde, Miranda, Aguiar y Saavedra.


Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Lamas
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 147
Rexistrado: 29 Set 2005, 09:00

Re: María Bolaño

Mensaxe por Lamas » 05 Xul 2008, 23:42

Busco la ascendencia de otra doña Maria Bolaño que, supuestamente, era del linaje de la fortaleza y castillo de Torés.

Esta doña Maria Bolaño casó con Fernando Alvarez de Villaamil y tuvieron por hijo a Arias Fernandez de Villaamil quien casó con doña Guiomar Rodriguez de Luarca Valdés y Osorio que era hija de Ares Pérez de Luarca y de su mujer María López de Valdés Ossorio, y estos estában enterrados en Santa Maria del Campo de la villa de Ribadeo.

Fundaron Arias Fernandez Villamil y su mujer Guiomar Rodriguez vinculo y mayorazgo de sus bienes, y de la torre y solar de Villamil, por escritura de testamento que otorgaron en el año de 1542 ante Suero Gonzalez de Trelles.

Arias Fernandez de Villaamil murió en 1545 dejando por hijo y sucesor á D. Fernando Alvarez de Villamil.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Mensaxe por serba » 16 Set 2008, 09:53

Hola:

De visita en Salave y Campos para ver el escudo de la casa del hermano de D. Pedro de Miranda y Villar [esposo de D.ª María Osorio], he averiguado que allí cerca, en A Veguina, pueblo de A Roda -Tapia-, hubo algún Villamil Bolaño, por lo que supongo que fuesen descendientes de la María y el Fernando que citas.
Aunque era en otro apartado en el que mencionamos a los Villamil, te lo comento ahora por si me olvido otro día, el trabajo genealógico de esta familia lo escribió D. Miguel García Teijeiro:
"Casa solar de Villamil. Genealogía y heráldica", sólo sé que fue publicado en Barcelona en el año 1898, estoy indagando si hubo alguna edición posterior o si formó parte de algún otro trabajo. El mismo autor estaba preparando en 1906 "Armas y blasones de algunas casas del occidente de Asturias" que no sé si llegó a publicar o no, según un antiguo artículo que leí en un periódico.

Referente a la D.ª María de Bolaño que trato en este apartado sigo estudiando el tema.

Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

CRUZ
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 405
Rexistrado: 02 Out 2007, 16:47

Pedro Miranda e Inés.

Mensaxe por CRUZ » 15 Out 2008, 12:18

Hola , he encontrado un artículo y me acordé que sería útil para aclarar este tema de María Bolaño

"El castillo de Peñaflor, Riotorto . Iglesia y nobleza en la Mariña Lucences a finales de la Edad Media" , Carlos Andrés Glez Paz. Boletín del Museo Provincial de Lugo.

En este aparece esto:

......Pedro Miranda el Viejo se casó con doña Inés que se supone perteneciente a la casa de Vaamonde y Parga , hija de Don Vasco de Parga y Dña. Mayor de Vaamonde , hermana de Ares Vazquez de Parga.

¿Será la Inés de la inscrición ?

Saludos

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Mensaxe por serba » 27 Out 2008, 09:52

Hola:

He tardado unos días en contestarte mientras conseguía el boletín, muchísimas gracias por la información.
Tengo algunos pequeños detalles que completarían el trabajo un poco más, alguna cosa ya ha sido añadida en el foro, aunque en otros mensajes directamente relacionados con esta familia. Los interesados en el tema ya se habrán dado cuenta, iré haciendo citas en la medida que vaya localizando las fuentes a las que me refiero.
A primera vista, podría suponerse que el dicho Pedro de Miranda pudo haberse casado sucesivamente con dos hermanas, -tras enviudar de la primera elige como segunda esposa a su cuñada- ¿primero con Teresa y después con Inés?, sino ¿cómo explicamos los datos de 'Blasones y linajes de Galicia'?.

En uno de los trabajos de D. Eduardo Lence Santar y Guitián, afirma desconocer el nombre de la esposa de Pedro, aunque asegura que era de la casa de Vaamonde y Parga. Pero es posible que un estudio posterior del Sr. Lence hubiera ampliado o descubierto algo más.
Ninguna referencia leyera nunca sobre el hijo del matrimonio de Pedro y María que cita el boletín: Alberto Díaz de Ron. [EDITADO => Perdón por la equivocación, me refería a Alberto Díaz de Ron, hijo de Pedro e Inés]

Cuando resuma datos ya haré otros comentarios, aunque me adelanto a dos de ellos: si en el Archivo del Sr. Lence estaba el archivo de la Casa de Teixeiro de Lourenzá -ya tratado en otro tema del foro: Díaz de Teixeiro-, con la Ejecutoria de comienzos del 1500 incluida, no queda lugar a dudas de los personajes que en ella aparecen. Y otra cuestión, en el tema del foro "Fortalezas de Lugo y su provincia", cuando hago referencia a la Casa da Barreira de O Páramo, la referencia al Mariscal ha de ser obligatoriamente al Mariscal D. Álvaro González de Ribadeneira y no al Mariscal D. Pedro Pardo de Cela.

Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
Mpardo
Mozo
Mozo
Mensaxes: 36
Rexistrado: 24 Mar 2006, 09:00
Contactar:

Mensaxe por Mpardo » 30 Out 2009, 13:06

Hola a todos:
En un documento publicado en el anuario brigantino he encontrado lo siguiente:
"11 de Febrero de 1673. Fray Benito Múgica, Prior de Bergondo, por sí y como apoderado del monasterio de San Martín de Santiago, confiesa pertenecer al capitán Don Antonio Sánchez Raposo Rivadeneira, vecino de Morujo, y a su hijo, el canónigo Don Antonio Sánchez Raposo de Ponte y Andrade, la capilla de Santa Catalina, inclusa en el claustro de Bergondo, a la mano izquierda, como se sale de la iglesia al claustro, la cual había sido de Vasco de Marcote, tercer abuelo de dicho capitán y antes de sus ascendientes y de Martín Sánchez das Mariñas y de Pedro Marcote das Mariñas, su hijo y nieto del sobredicho y abuelo del referido capitán, todos enterrados en ella bajo una lápida puesta en medio del suelo, con las armas del blasón de los Marcote y otros de la misma familia. Y el capitán Sánchez Raposo y su hijo se obligan a pagar al citado monasterio 50 azumbres de vino blanco o por ellos 50 reales de vellón cada año, situados sobre la casa y pazo de Tiobre, que eran del mencionado capitán y a componer a lo sucesivo la capilla, ornamentos, etc"
Hay un error de interpretación, pues no se trata del Pazo de Tiobre sino del Pazo de Fiobre, donde vivía dicha familia.
¿Alguién podría decirme si conoce la posible relación de los citados con Constanza de las Mariñas (alías Marcota) y dicha familia, citados e en este Foro.
Gracias anticipadas

Manuel Pardo
 

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Mensaxe por serba » 25 Feb 2011, 08:52

Hola:

Mpardo, lee mensajes anteriores, ahí tienes la respuesta...

3. D. FERNANDO (o Fernán) DÍAZ DE RIBADENEIRA, q. c. c. D.ª CONSTANZA DAS MARIÑAS, heredera de bienes en Bergondo.

Constanza das Mariñas era nuera de María Bolaño -tb. doc. María de Bolaño y María de Miranda Bolaño-. Esa es la relación.


Aprovecho para hacer una pregunta, en un artículo publicado en La Voz de Galicia, podemos leer:

La fundadora del convento lucense de Santa María A Nova fue doña Sancha de Bolaño, hija del caballero Juan Sánchez de Bolaño y viuda del hidalgo Ares Méndez de Grandas de Salime. Se le conocen, por lo menos, una hija llamada Constanza Méndez, y un hijo, Fernán Pérez de Bolaño.

Era una rica dama que tenía su señorío en la villa de Santiso y Sante, feligresía de Santalla de Oscos, en la zona occidental de Asturias, propietaria de las herrerías de Monte Alegre. Pero también tenía propiedades en el municipio de Cervantes y en el valle de Cancelada. En el año 1362 ya aparece como priora del monasterio.



http://www.lavozdegalicia.es/hemeroteca ... 6391.shtml


Dicha señora tenía bienes en "Santiso", actual Santirso de Abres, y Sante, pueblo del Concello de Trabada. Me pregunto si la Herrería de Montealegre se refiere a la que está a orillas del Río Suarón, en Meredo, -Vegadeo/A Veiga, Asturias- o se trata de otra ubicación.

La tía paterna de María de Bolaño también fue dueña de la Herrería de Montealegre, por eso quiero concretar el lugar exacto. Dicha herrería pasó más adelante a manos de la familia Presno y después a los Valledor.

La Inés del rótulo del sepulcro de la Iglesia de Meira -Lugo-, c. c. Pedro de Miranda, y padres de María de Bolaño, los 3 sepultados en dicha iglesia, ¿sería una "supuesta Inés de Bolaño"? Pregunto a los conocedores del tema si tienen documentada a alguna Inés de Bolaño que aunque no conste que estuvo casada con dicho señor hubiera sido contemporánea suya.
El hecho de estar el escudo de los Bolaño en el sepulcro y que quien está enterrado con dicho Pedro sea una Inés y no la Teresa que comentan varias genealogías, induce a sospechar que quizás se hubiera casado él en dos ocasiones.


Saludos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 04 Mai 2011, 15:33

Hola:

Me parece un apunte demasiado interesante para no añadirlo en el foro, excepcionalmente por las escasas referencias que encontramos, y con mayor motivo por el dato cronológico exacto. Se refiere a la anterior citada en mi último mensaje: "D.ª Sancha de Bolaño".

Aunque a "doña Sancha", en lo que voy a comentar después, no le añaden en esta ocasión su apellido, se trata de la misma por coincidir el nombre de su marido, documentado en el Monasterio de Oscos como "ARIAS MEEN DE GRANDAS".

Antes de continuar aprovecho para comentar que aunque no es muy frecuente, y me he fijado "con lupa" hay una señora de apellido "Menén", y he encontrado solamente dos casos en el que Men es nombre... quedándome la duda de si del nombre Men pasarían al apellido Menén, dudando si "Meen" en este caso, de Arias Meen sería nombre compuesto con Arias, o simplemente apellido; poco importa para el caso, lo bueno es haberlo localizado.

De D.ª Sancha de Bolaño, y su esposo D. Arias Meen de Grandas, solamente hay referencia a uno de sus hijos, llamado PEDRO MEEN.

En el año 1356, ella ya estaba viuda de D. Arías Meen de Grandas, y también había fallecido su hijo Pedro Meen.

Está documentada por haber hecho ese año -1356- una interesante donación al Abad y monjes del Monasterio de Sta. M.ª de Villanueva de Oscos, "por el alma de ambos" -de su esposo y de su hijo-
<<todos los bienes que ella había comprado a Fernán Álvarez de Ron>>
* "Monasterio de Santa María de Villanueva de Oscos. Historia y fuentes". D. José Antonio Álvarez Castrillón. 2009 -p. 135-

PD: Para la gente interesada en la hermana de D.ª María Bolaño [de Miranda /de Miranda Bolaño], D.ª Mayor, comentarles que hay algún apunte muy interesante de la familia Ron, de su marido. He descubierto que las tiranteces que tuvieron con dicho monasterio, alguna ampliamente documentada, era por bienes referentes a las cercanías del Coto de abadengo que los monjes poseían en Carballido, por diferentes donaciones -ubicado ese coto en A Fonsagrada-. Los descendientes de la Casa de Miranda-Ribadeneira, en Vileimil -Vilaboa/A Pontenova- fueron dueños del que más tarde se convirtió en el Coto de Pena de Cabras, también tuvieron bienes en Santiago de Acebo, que aún no perteneciendo al Coto de Carballido, sí tributaban con el diezmo al monasterio, ya que pertenecía a la parroquia matriz, que era Sta. M.ª de Carballido, entidades hoy de escasa población y que actualmente pertenecen al Concello de Ribeira de Piquín.
Es decir, que los vecinos de la parroquia de Carballido, aunque no vivieran en el coto, tenían que pagar igualmente, lo mismo que ocurría con Pena de Cabras y Santiago de Acebo, también ocurría en Torviso, Llacín y A Valiña, tal como está documentado en la o.c.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 04 Mai 2011, 20:11

- Efectivamente, dona Sancha de Bolaño era filla do cabaleiro Xoán Fernández de Bolaño e de dona Constanza. Este matrimonio: Xoán Fernández de Bolaño ~ dona Constanza; reciben en foro do Cabido de Mondoñedo no ano 1438, por tres voces, o castelo e terra de Miranda xunto co celeiro de Santiago de Silva, baixo condición de que habería de ficar nun seu neto que fose fillo de dona Sancha e de Aras Méndez de Grandas, e entre eles preferentemente “o que leyxar herdeyro en Bolanno enna mayor parte de seus bees” ...

- A citada dona Sancha, fundadora do convento de Santa María A Nova de Lugo, tivo asemade -e polo menos- tres fillos do seu matrimonio con Aras Méndez, que se constatan documentalmente:

1.- Xoán Fernández de Bolaño.
2.- Fernán Pérez de Bolaño, que finou antes que a súa nai.
3.- Constanza Méndez de Grandas (ou, de Íbias) que casou en primeiras nupcias con Afonso Suárez de Deza. En segundas con Alvar Pérez Osorio.
- A estes haberá que engadir, entón:
4.- Pedro Méndez, arriba citado e finado antes que a súa nai.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 05 Mai 2011, 09:28

Hola, Fernando:

Gracias por añadir el resto de los descendientes :wink:

¿El foro que comentas fue en 1348, no? Tengo anotada esa fecha del "Episcopologio Mindoniense" -D. Enrique Cal Pardo-. Foro realizado por el Obispo de Mondoñedo, D. Alfonso Sánchez Moscoso (1347-1366), a Juan Fernández de Bolaño y su esposa Constanza... <<foro del castillo y de la terrería de Miranda y del cillero de Silva y de otros bienes>> ¿por cierto, se refiere a Miranda en Castroverde, no? Te lo pregunto porque en esa etapa sí había un castillo de Miranda en A Pontenova, cercana a Trabada, por donde he localizado también bienes de los Bolaño, mientras que por Castroverde el único castillo del que tengo noticia es del de Castroverde.

Imaginaba que D.ª Sancha de Bolaño era hija de D. Juan Fernández de Bolaño, por la documentación del Monasterio de Meira que menciona los bienes de San Tirso de Abres y en tierras de Trabada que tenían los Bolaño, confirmado al leer "La Iglesia y la ciudad de Lugo en la baja Edad Media", sobre lo que he olvidado ¿qué parentesco tenían D. Juan Fernández de Bolaño y el Obispo de Lugo Fr. Pedro López de Aguiar?
serba escribió:[...] <<El caballero JUAN FERNÁNDEZ DE BOLOÑO [errata o, por a] concede en 1363 al monasterio "En esmonlla... nove çentos e quince acumbres de vino feito por lo quartillo grande que ora he en no dicto mosteiro... per lo meu casal de serviçaria que eu aio en na villa de San Tirso e en seus terminos>> (carp. 1149, núm. 14; véase regesto en T. M., fol. 234r), concesión que le costó al monasterio la encomienda de San Tirso de Abres. No queriendo los sucesores de dicho caballero renunciar a ella, interrumpen el aprovisionamiento de vino (T. M., fol. 236r), hasta que fue ratificada en 1409 por el abad don Fernando de Magide (carp. 1158, núm. 17). Cuatro años después de la concesión de vino por parte de FERNÁNDEZ DE BOLAÑO, el fraile de Meira que vive en Trabada compra a Rodrigo Yáñez de Trabada "O quarto do vino... -en la viña que- iat al pomar de leyra vella".>> (carpeta 1150, núm. 6; T. M., fol. 216v). Vid. n. 477. [...]

[Aunque no es un tema de este hilo, aprovecho para comentarlo, este Rodrigo Yáñez de Trabada, es ascendiente de los "da Rocha, o de la Rocha y Díaz de la Rocha" de Trabada, con casa solar en Sante. Parte precisamente la genealogía con su homónimo, al que hay que añadir: de la Rocha.]

Tengo un "Pedro Bolaño" perdido... y me interesaría poder encajarlo entre los Bolaños, creía que podía haber sido hijo de D.ª Sancha de Bolaño, usando el apellido Bolaño en vez de Meen / Méndez, pero no es así, ya que el Pedro de Bolaño que tengo, aún vivía en el año 1366, fecha en la que hace una donación al cabildo y Obispo de Mondoñedo -D. Alfonso Sánchez Moscoso- y ya comentara en el apartado "Fontao". Lógicamente, no es el mismo Pedro, porque el hijo de Sancha, comentaba ayer que en 1356 ya había fallecido. Se trata entonces de otro distinto.
serba escribió: [...] El último documento del Obispo de Mondoñedo: D. ALFONSO SÁNCHEZ MOSCOSO (1347-1366) que después fue Arzobispo de Santiago, es del 28/8/1366 en el que PEDRO BOLAÑO hace una donación al obispo y cabildo mindonienses. [...]
No sé si este Pedro Bolaño podría haber sido quizás hermano, tío o primo de D.ª Sancha de Bolaño...


Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 05 Mai 2011, 14:02

:arrow: Enrique CAL PARDO, Colección Diplomática Medieval do Arquivo da Catedral de Mondoñedo, Consello da Cultura Galega, Santiago de Compostela, 1999, nº. 96.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 05 Mai 2011, 14:25

- Ben. Agora teño que auto-rectificarme porque onte, coas presas, non reparei nuns datos que traballei no último ano. Así que, aí vai -con sorpresa engadida- ...

1º) Acudindo ó famoso refraneiro: "Onde dixen digo, digo Diego" ... Dona Sancha NON era filla do matrimonio Xoán Fernández de Bolaño ~ dona Constanza. Quen SI era fillo deste matrimonio era Ares Méndez de Grandas ...

2º) Prego perdón, por haber confundido a esta dona Sancha coa súa filla homónima, verdadeira fundadora de Santa María A Nova.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 05 Mai 2011, 14:50

- A liña xenealóxica destes persoeiros asemella ser do seguinte xeito:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

* Xoán Fernández de Bolaño ~ dona Constanza. Foi seu fillo:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

* Ares Méndez de Grandas. Casou con dona Sancha Núñez, filla de Roi Freire de Andrade e irmá de Fernán Pérez de Andrade o Bo. Foron fillos deste matrimonio:

1.- Pedro Fernández de Bolaño, herdeyro en Bolanno. Finou sen descendencia. No ano 1393 obtivo privilexio do rei Xoán I para establecer vínculo dos seus bens en favor do seu sobriño homónimo, fillo da súa irmá dona Sancha.

2.- Dona Sancha de Bolaño, que segue a liña.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

* Dona Sancha de Bolaño. Célebre fundadora do convento de Santa María A Nova de Lugo. Casou con Afonso López de Saavedra, Señor da Casa do seu apelido finado con anterioridade ó ano 1391, no que a súa dona e dous dos fillos realizan partillas. Foron seus fillos:

1.- Pedro Fernández de Bolaño e Balboa, que segue a liña.

2.- Fernán Pérez de Bolaño, que finou antes que a súa nai e asemella que sen descendencia.

3.- Rodrigo Afonso de Saavedra († 1410), cavaleiro leal, sucesor e Señor da Casa de Saavedra. Casou con dona Tareixa Rodríguez de Aguiar, filla de Fernán Rodríguez de Aguiar. Polo ano 1404 este matrimonio obtiñan en foro do mosteiro de Lourenzá, para éles e tres voces máis, a terrería de San Xurxo de Lourenzá, debendo pagar trinta libras anuais a razón de vinte soldos por cada libra.
Do enlace entre Rodrigo Afonso e dona Tareixa non houbo descendencia. Se ben, o dito Rodrigo si tiña unha filla natural, Constanza López [de Saavedra]. Esta señora casou no ano 1403 muller con Afonso Díaz de Xermar, fillo doutro persoeiro homónimo, con sucesión. Asemade se debe salientar as segundas nupcias da viúva dona Tareixa Rodríguez de Aguiar con Xoán Núñez Pardo, comendeiro do bispado de Mondoñedo, xa que foron os pais do célebre mariscal Pedro Pardo de Cela.

4.- Dona María Fernández de Bolaño († a. 1440). Levou os coutos de Femil e Damil por herdanza da súa nai. Casou con Fernán Ares de Parga , Señor da Casa de San Salvador da Pobra de Parga. Deste matrimonio asemella que foi neto Pedro de Parga, pai do famoso Fernán Pérez Parragués.


--------------------------------------------------------------------------------------------------

© Fernando DOPICO BLANCO. Ferrol, 2011.
------------------------------------------------------------
Última edición por 2 o Fernando Dopico B., editado 22 veces en total

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 05 Mai 2011, 15:04

No citada noticia de "La Voz de Galicia":
La fundadora del convento lucense de Santa María A Nova fue doña Sancha de Bolaño, hija del caballero Juan Sánchez de Bolaño y viuda del hidalgo Ares Méndez de Grandas de Salime. Se le conocen, por lo menos, una hija llamada Constanza Méndez, y un hijo, Fernán Pérez de Bolaño.
Se confunde a dona Sancha Núñez, muller de Ares Méndez, coa filla deste matrimonio: Dona Sancha de Bolaño, verdadeira fundadora do dito convento.

- Esta confusión de nai - filla, polos nomes idénticos, foi bastante habitual entre os que se adicaron a investigar sobre este tema. Eu mesmo caín nela con anterioridade ...

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 05 Mai 2011, 15:59

: )

No sabes cuánto te agradezco que hayas podido desliar la confusión... pues sí que hay que corregir la errata en alguna publicación. Lo mejor del foro es que sigue abierto a cualquier precisión necesaria.

Bueno, entonces la D.ª Sancha que yo comentaba anteriormente, y que había hecho una donación al citado monasterio, no era Bolaño, sino Núñez, como has estudiado: D.ª Sancha Núñez, se casó con D. Arias Méndez de Grandas.

Sabemos fijamente que ya estaba viuda de su marido en 1356, fecha en la que también había fallecido uno de sus hijos: Pedro Méndez, y que puedes añadir en tu resumen. Aclarada esa cuestión.

No sé si existe relación, pero lo comento por si acaso. En el año 1398, Arias Fernández de Grandas, fue testigo de un documento otorgado en A Proba de Burón -escrito Pobla de Burón, A Fonsagrada-, también fueron testigos, entre otros, Gonzalo Pérez de Cervantes y Gonzalo García de Navia [este último me ha hecho recordar si sería ascendiente del otro Gonzalo: Becerra de Navia, sobre el que estamos comentando en otro lugar], lo anterior es del mismo libro del Sr. Álvarez Castrillón, pp. 137/8.

En dicho documento, de transcripción íntegra <<Juan Álvarez Osorio, hijo de Alvar Pérez Osorio, Señor de Villalobos y de Castroverde, y de D.ª Constanza>> funda una misa diaria perpetua en el Monasterio de Villanueva de Oscos, en la que especifica las heredades que tenía en esa zona, en: S. Pedro de Agüeira, S. Martín de Oscos, Santiago de Pesoz y Sta. Eulalia de Oscos, <<tanto eclesiástico como laico>>... y si no era cumplida con lo de esas villas, <<establece que se cumpla por los bienes que tiene en los alfozes de Ribadeo y de las pueblas de Burón y de Grandas>>

También he revisado la documentación del libro que sugerías. Había copiado ya en el foro el titular de cada documento, por orden cronológico, en viewtopic.php?f=4&t=4439
96: Vilamaior-Mondoñedo, 5/5/1348

Escritura de foro outorgada polo bispo D. Afonso Sánchez (1347-1366) e o Cabido do Castelo e terreos de Miranda e do celeiro de Silva a favor de XOÁN FERNÁNDEZ DE BOLAÑO e a súa dona Constanza.


Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 05 Mai 2011, 17:30

- Ola, Serba.

- Dúas observacións.

1ª) Na escritura de 1348 (Cal Pardo, ob. cit.) se di: [...] et que seia dos fillos d-Aras Meendes de Grandas que fuy et de dona Sancha sua muller [...]. Esa especificación textual, que fuy, nos indica que Aras Méndez xa era finado cando se redacta o documento ... Porén, a insistencia machacona do cabido en que herdase o foro un fillo de Aras Méndez ~ dona Sancha Nuñez, neto por tanto de Xoán Fernández de Bolaño ~ dona Constanza. Xusto por iso, polo óbito anterior de Ares Méndez, o cabido esixíalle a Xoán Fernández o nomeamento testamentario explícito dese neto para suceder como voz no foro, [...] et que seia espeçialmente o que leyxar herdeyro en Bolanno [...], feudo tradicional da liñaxe que detentaron seus xefes ou cabezas de familia ...

2ª) Non me acaba de cadrar o seguinte. Se, como dis ...
De D.ª Sancha de Bolaño, y su esposo D. Arias Meen de Grandas, solamente hay referencia a uno de sus hijos, llamado PEDRO MEEN.
En el año 1356, ella ya estaba viuda de D. Arías Meen de Grandas, y también había fallecido su hijo Pedro Meen.
¿Cómo é posible que teñamos a un homónimo Pedro [Fernández de Bolaño] en anos posteriores ...?. A verdade, non me cadran dous fillos do mesmo matrimonio como mesmo nome: Pedro ...; Resúltame moi, moi raro ...

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 05 Mai 2011, 19:31

Hola:

Resulta complicado el asunto, pero todo tendrá una explicación, yo simplemente detallo aquello que está documentado, nada más... añadiendo a veces algún apunte colateral, de otros autores, que es incorrecto, como ha sido el caso.

Si la coincidencia con datos de otras fuentes a veces obstaculiza el camino, porque malinterpretamos cierta información dando por válido lo que no lo es, es cierto que una D.ª Sancha, sin apellido específico en este caso, pero que era la viuda de un Arias Meen de Grandas, hace una donación por el alma de su difunto marido, y por la de su hijo, también fallecido, Pedro Meen. Y aquí he parado antes y paro ahora, porque no ofrece más información... De hecho aparece en la documentación monasterial por esa precisa importante donación, si se hubiera tratado de un aporte minúsculo o poco cuantioso ni aparecería en los manuscritos esta Doña Sancha ni los nombres de estos familiares suyos.

Poco más puedo añadir, no sé... tal vez falleciera este primer Pedro en edad infantil o siendo muy joven, y después bautizó a otro hijo posterior con el mismo nombre, ni idea. ¿Acaso te parece imposible esta supuesta posibilidad? El hecho de que esta señora haga un donativo por el alma de un hijo suyo, tampoco concreta ni aclara cuándo pudo haber fallecido aquél, pudiendo tratarse de bastantes años atrás... Incluso también puedes sospechar que se trate de otra Sancha y de otro Arias Meen de Grandas.

A ver si averiguamos algo más, hasta luego.

Saúdos
Última edición por 1 o serba, editado 6 veces en total
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 06 Mai 2011, 08:19

Buen día, Fernando:

El siguiente es el recorte directo del párrafo, única mención a estos personajes en todo el libro, http://imageshack.us/photo/my-images/834/capturaeh.jpg

¡Ah!... otra cuestión, en la que seguramente no has pensado ni yo tampoco. Pedro Meen también podría haber sido hijo fuera del matrimonio o de un matrimonio anterior -¿posterior?-. De todas formas, con tus persistentes dudas, no lo incluyes como uno de los hijos de Sancha y Arias Meen de Grandas, y listo. Por mi parte, no me va a parecer raro lo que está documentado.

Aunque ya lo había comentado, los datos son del libro de D. José Antonio Álvarez Castrillón: "Monasterio de Santa María de Villanueva de Oscos. Historia y fuentes" -2009-, p. 135-
Espero que el autor no se moleste por haberme permitido usar su texto para publicarlo aquí, claramente tiene un fin de investigación histórica, de todas formas, borraré el enlace transcurridos unos días.


Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 06 Mai 2011, 16:41

- A verdade, resulta desconcertante esta noticia sobre este Pedro Men ou Méndez ... Ogallá, con tempo e paciencia (e documentos, claro), se poida clarexar estes e outros aspectos ... :D

- Pero, seguindo co asunto, expoño de seguido algunhas notas e fragmentos de documentos cara a acoutar algúns espacios e persoeiros ...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Convento de Santo Domingo de Lugo.

* Filiación de dona Constanza Méndez de Grandas [ou, de Íbias]:
- [...] Nabia. Renta de vino. En Varzea (Barcia, Navia de Suarna). Dona Costança de Grandas, hija de Ares Méndes de Ýbias, mujer de Álvaro Pérez Osorio, en veinte y seis días del mes de agosto de mil e quatroçientos e nobe anos, por ante Gonzalo Pérez, notario, hizo ha esta casa manda e donaçión entre bibos yrrebocable desta manera: Yo dona Costança de Íbias, mando y hago donaçión yrrevocable entre vibos al monesterio de Santo Domingo de Lugo y flaires del, para sienpre jamás, un tonel de vino de cada un año y que ge-lo den mis herederos por las mis vinas de Nábea […].

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Mosteiro de Meira.

* Testemuña da fusión dos apelidos Grandas-Bolaño:
- Na ¿Era? (ou ¿ano?) de 1401, en Ribadeo, comparece […] Alfonso Pérez, alcalde na dita villa por Fernán Pérez de Grandas e de Bolaño, alcalde de salario por noso señor el rey ena dita villa […].

* Filiación de Pedro de Miranda, pai de dona María de Bolaño (que da título a este tema):
- [...] Año de 1454. Pedro Fernández de Miranda, fillo de Gómez Ares de Miranda, vendió a este monasterio y a don Fernando, abad, todas las viñas y heredades, casas, árboles y plantados que tenía en todo el valle de Lorenzana, en la feligresías de San Jurgo y de Sancta María de Sant Adriao, por donaçión que dello le hiçiera Alonso Garçía de Riotorto, por preçio de quatro mill maravedís [...].

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Catedral de Lugo.

* Relación do aforamento do castelo e terrería de Miranda (en Íbias -Asturias- colindante con Navia de Suarna) ós Osorio da Casa de Villalobos (ascendentes dos Marqueses de Astorga) e sucesión no mesmo:
- [...] Año del nasçimyento de Nuestro Señor Ihesuχρisto de mill e trescientos e noventa e un anos, biernes, diez e syete días andados del mes de noviembre estando en la çibdad de Villamayor, dentro en las casas de morada del honrado padre y señor don Françisco, por la graçia de Dios e dela Santa Yglesia de Roma obispo de Mondoñedo (…) canónygos dela yglesia de Mondoñedo e a otros honbres buenos del cabildo que heran presentes, hizieron enplazamiento con Juan Álbarez Osorio, hijo de Alvar Pérez Osorio, que presente estava, el qual dicho Juan Álvarez hera procurador del dicho su padre por una carta de procuraçión que está por notoría, el qual luego puso en mano del dicho señor obispo, e dieron luego al dicho Juan Álvarez el castillo e tierra de Miranda con los derechos e heredades e juros e pertenençias que pertenesçen e pertenesçer deven a la terrería de Miranda (…), por tal manera que lo toviese el dicho Juan Álvarez dela dicha yglesia e por la dicha yglesia por todos sus días e un su hijo heredero que al nombrase en su testamento sy lo oviere, que non aviendo el dicho hijo heredero que lo aya otra persona después de muerto el dicho Juan Álvarez en su vida qual el dicho Juan Álvarez nonbrare en su testamento, e después dela muerte de abos a dos que el dicho castillo e terrería de Miranda con todas las heredades que se dizen dela yglesia e delos legos y el señorío e derechos que qu-el dicho Alvar Pérez e Juan Álvarez han e les pertenesçer aver en toda la feligresía, término e jurediçión de Santiso so el syno de San Salvador del dicho lugar (…) que queden libres, quitos e desenbargados al obispo e iglesia de Mondoñedo. (…) aya de comprar por esta conbenençia e contrataçión que el obispo e cavildo mandó hazer del dicho castillo e terrería e Miranda, tantas heredades e posesiones dentro del obispado de Mondoñedo que renten e valgan cada año en salvo quatroçientos maravedís de diez dineros noveles cada maravedí dela moneda usual. E para esto tener e cunplir el dicho Juan Álvarez en su nonbre e del dicho su padre, cuyo procurador es, fasta que conpre las dichas heredades en el dicho obispado (…) obligó en tanto todas las heredades, senorío e derechos e buenos reparos, eglejarios e leygarios e derechuras que el dicho Álvar Pérez e Juan Álvarez tienen e les pertenesçen de aver anbos y cada uno dellos en el dicho lugar de Santiso (…). E del reconosçimiento e confirmaçión del dicho contrato e vasallaje que avía hecho el dicho obispo e yglesia de Mondoñedo Pero Álvarez Osorio, hijo del dicho Juan Álvarez, después dela muerte del dicho su padre. E desta escritura de prorrogación por la qual el dicho obispo de Mondoñedo avía prorrogado el fuero e tenençia e vasallaje e todo los susodicho en la persona de un hijo del dicho Pero Álvarez, siendo conde de Trastámara, que fue el dicho marqués don Alvar Pérez Osorio, agüelo del dicho marqués, que entonçes era (…).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

© Fernando DOPICO BLANCO. Ferrol, 2011.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 10 Mai 2011, 10:07

:D

¡Ays, Fernando!

Buenos ojos te lean... Si supieras cuántos quebraderos de cabeza me ha dado el dichoso castillo : )

Al fin he podido averiguarlo, todas las gracias del mundo juntas no son suficientes. Y en relación con tu documentación expuesta, ¡otra joya! Me quedo sin palabras.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 10 Mai 2011, 10:24

- Non hai para tanto ... :D

- Alédome de que eses datos che serviran de axuda.

- Aí tes un dos porqués da presencia dos Osorio de Villalobos no mosteiro dos Oscos (noticia que comentaches noutro apartado) ...

- Saúdos ...

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 10 Mai 2011, 10:39

:wink:

A ver si puedo organizar un doble viaje, uno para fotografiar el sepulcro de D. Juan Álvarez Osorio, en lo que fue el antiguo templo monasterial y después iglesia parroquial, y el otro para visitar el lugar donde estuvo el castillo al que nos referimos.

Referente al otro sepulcro que se conserva en Meira, con arcosolio, e incrustado en la pared -con inmensa sencillez y sin decoración alguna- y que podría tener relación con ¿la otra esposa de D. Pedro de Miranda?, añadiré la fotografía estos días.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 10 Mai 2011, 15:08

Fernando, he olvidado hacerte una pregunta.

¿El Alvar Pérez Osorio que has documentado, sabes si es el mismo que era encomendero del Mosteiro de Meira -Lugo- en el año 1380?, ¿o se trata de un homónimo?

Gracias.
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 10 Mai 2011, 16:02

- Para Serba ...

- Si ..., trátase do mesmo persoeiro ... :D

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María Bolaño

Mensaxe por serba » 10 Mai 2011, 16:38

Hola:

¡Pues sí que andaban por todas partes!... de aquí para allá, sin parar.

Imagina si tuvieran los medios de transporte actuales :roll:

Te lo preguntaba porque hace tiempo creía que se podría tratar del sepulcro de este encomendero, por su relación con Meira. No obstante, nada he leído que confirme lo anterior. Tampoco conozco demasiada bibliografía, exceptuando los dos trabajos que he comentado en otros mensajes de este hilo. Aprovecho para preguntar si hay alguna publicación reciente que incluya referencias a antiguos enterramientos -en Meira-... aunque no se conserven ahora.

Saúdos : )
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 11 Mai 2011, 11:36

- Redondeando algún dos datos expostos por aí arriba ... :D

- Caio agora na conta de que non especifiquei a natureza/filiación de dona Constanza, muller do cabaleiro Xoán Fernández de Bolaño, pais de Ares Méndez de Grandas.

:!: :!: :!: :!: - Esta dona Constanza era ..., dona Contanza García de Valcarce, unha das fillas de García Rodríguez de Valcarce o Adiantado (+ a. 1328) e de Tareixa Yáñez Sarraça :?: :?: :?: :?: :?: :?: .

- Saúdos ... 8) 8) 8)

* Esta filiación queda descartada, polo momento::::: 20/06/2011.
Última edición por 2 o Fernando Dopico B., editado 22 veces en total

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 11 Mai 2011, 15:12

¡Hum!

:shock:

¡Hala...! Menuda sorpresa "en mayúsculas". Gracias por compartir tus estudios y descubrimiento : )

- A continuación el sepulcro que mencionaba ayer. Si alguien tiene información también agradezco averiguar algo más: posible datación, a quién pertenece, etc. Lo cierto es que tanto los típicos folletos informativos de Turismo como los datos repetidos en mil fuentes de información, vienen a ser más de lo mismo, y no consigo encontrar nada sobre el tema. He leído que podría tratarse del Sr. Cepeda, aquí enterrado, pero no sé si se refieren al que se conserva en la actualidad o a algún sepulcro anterior que no se conservó tras la reforma.

http://imageshack.us/photo/my-images/824/dsc00774ib.jpg

- Cabecera del sepulcro de D.ª María de Bolaño [o de Miranda Bolaño], de una sencillez asombrosa, siendo al mismo tiempo espléndida:

http://imageshack.us/photo/my-images/146/dsc00770z.jpg

- Fachada principal del Mosteiro de Sta. M.ª de Meira, con un rosetón románico impactante: http://imageshack.us/photo/my-images/854/dsc00765b.jpg

- Detalles de la decoración de los arcos y también de la puerta, en perfecta conservación: http://imageshack.us/photo/my-images/545/dsc00766v.jpg

- Vista lateral de lo que sería la parte derecha del Mosteiro de Meira, con otra plaza lateral amplia, aunque no tanto como la de la fachada principal:
http://imageshack.us/photo/my-images/805/dsc00761is.jpg

- Y termino, con una foto del edificio colindante, hoy aprovechado para las oficinas del Concello de Meira. Aunque no puedo asegurarlo, creo que en él estaban las aulas de la antigua Facultad de Filosofía.

http://imageshack.us/photo/my-images/189/dsc00779p.jpg


Saúdos... y nuevamente, muchísimas gracias, Fernando : )
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
José Luis
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 203
Rexistrado: 20 Out 2002, 09:00
Ubicación: Hong Kong, China

Re: María Bolaño

Mensaxe por José Luis » 13 Mai 2011, 01:07

Fernando Dopico B. escribió:- Redondeando algún dos datos expostos por aí arriba ... :D

- Caio agora na conta de que non especifiquei a natureza/filiación de dona Constanza, muller do cabaleiro Xoán Fernández de Bolaño, pais de Ares Méndez de Grandas.

- Esta dona Constanza era ..., dona Contanza García de Valcarce, unha das fillas de García Rodríguez de Valcarce o Adiantado (+ a. 1328) e de Tareixa Yáñez Sarraça.

- Saúdos ... 8) 8) 8)
Fernando, de ser así, entonces la filiación que Lamigueiro indica en XOR está errada...¿o estoy leyendo mal?
Gracias,
JL
Lic. José Luis Fernández-Blanco Fuentes

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 13 Mai 2011, 15:29

- Os datos non son concluíntes todavía ...

- "Parece" que esta dona Constanza puido ter dous matrimonios. Un con Xoán Freire e outro con Xoán Fernández de Bolaño. Pero, este asunto está bastante espeso todavía.

- Tamén, non se debe descartar a posibilidade de dúas señoras homónimas que, asemade, coincidirían cronolóxicamente.

- Non cabe dúbida do matrimonio: Xoán Freire ~ Constanza García; xa que está probado documentalmente.

- Non cabe dúbida tampouco do matrimonio: Xoán Fernández ~ dona Constanza; xa que tamén está probado documentalmente.

:roll: :roll: :roll:

Avatar de Usuario
José Luis
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 203
Rexistrado: 20 Out 2002, 09:00
Ubicación: Hong Kong, China

Re: María de Bolaño

Mensaxe por José Luis » 14 Mai 2011, 04:08

Fernando, uy! qué intríngulis...
En XOR:
Linaje Bolaño:
I. Juan Fernández de Bolaño (con "?" en cuanto a hijo de Fernán Pérez de Bolaño) (+1364, mayordomo de D. Fernando de Castro, etc.) C.c. Dª Constanza López de Aguiar (hija de Lopo López de Aguiar y Sancha Rodríguez)
II. Dª Sancha de Bolaño, fundadora de Santa María A Nova en Lugo. C.c. Aras Méndez de Grandas (vs. Ibias), que sigue linaje Bolaño un par de generaciones y luego los señores de Villalobos (luego condes de Trastámara).

No entiendo cómo cuadran estos datos. Aras Méndez de Grandas figura en este foro como hijo de Juan Fernández de Bolaño y Constanza García de Valcarce. ¿Estamos hablando de las mismas personas? Estoy mareado (debe ser la hora).

Saludos,

JL

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 14 Mai 2011, 08:49

- Imos a ver. :D

- No que toca á filiación de dona Constanza, muller de Xoán Fernández de Bolaño, pois non o teño claro. Como xa dixen.

- No que toca á filiación de Ares Méndez, si, e hai erro evidente na árbore de XOR. Volvo a repetir o que xa dixen. O fillo de Xoán Fernández de Bolaño ~ dona Constanza era Ares Méndez, non dona Sancha.

- Houbo dúas señoras chamadas dona Sancha, nai e filla. A primeira, muller de Ares Méndez de Grandas, foi dona Sancha Núñez (que aparece erróneamente en XOR como filla do citado matrimonio Bolaño-dona Constanza). Esta dona Sancha Núñez era filla de Roi Freire de Andrade e irmá de Fernán Pérez de Andrade o Bo, Señores da Casa de Andrade. A segunda foi dona Sancha de Bolaño, filla dos repetidos Ares Méndez ~ dona Sancha Núñez. Esta segunda dona Sancha casou co cabaleiro Afonso López de Saavedra, Señor da casa do seu apelido, con sucesión.

- Polos varóns descendentes do matrimonio dona Sancha de Bolaño ~ Afonso López de Saavedra se continúan os Bolaño da Casa de Torés, por unha parte, e os Saavedra por outra ...

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 01 Xuñ 2011, 11:17

Hola : )

Fernando, no imaginas lo que he podido avanzar gracias a ti. Haré un breve resumen cuando pueda...

Uno de los descubrimientos me ha resultado importantísimo, aunque no podría haber seguido la pista sin tu ayuda. Te planteo una pregunta por si lo sabes, ¿cuáles fueron los apellidos habituales o más utilizados por la hija que tuvo D. Fernán Díaz de Ribadeneira 'O Vello' con D.ª Constanza Méndez, llamada Teresa?
¿Méndez, Díaz de Ribadeneira, Méndez de Ribadeneira, Díaz, Bolaño, Ribadeneira, Méndez de Bolaño... ?

Me refiero a la D.ª Teresa de la Casa de Torés que casó con D. Macía Pérez de Ibias. Te adelanto que él era hijo de D. Alfonso Pérez de Ibias, antiguamente escrito Ybias. ¿O quizás no me adelanto y ya lo tienes documentado? Si fuera así, también estoy intentando averiguar quién fue la esposa de Alfonso.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

gupelon
Mozo
Mozo
Mensaxes: 42
Rexistrado: 06 Out 2007, 19:46

Re: María de Bolaño

Mensaxe por gupelon » 01 Xuñ 2011, 12:33

Perdón por la intrusión en el tema pero me ha surgido la siguiente duda:

Este Fernán es Fernán Díaz de Ribadeneira (fallecido en 1461) casado dos veces una con Mayor de Baamonde y otra con Constanza Méndez y que tuvo por hijos a Fernando, Pedro, Mayor, Maria, Teresa

Mi interés se debe a la Casa de Noceda.

Gracias anticipadas.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 02 Xuñ 2011, 12:33

Hola:

¡Cuánto tiempo, gupelon! Me alegra leerte : )
Opina y pregunta lo que quieras, no hay ninguna interrupción, al contrario.

No sé concretamente a qué personaje buscas, que tenga relación con la Casa de Torés y la Casa de Noceda a la vez. Revisa el artículo de D. Luis López Pombo, por si te aclara alguna duda. http://www.galiciadigital.com/opinion/opinion.359.php

Hasta pronto, un saludo.
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
José Luis
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 203
Rexistrado: 20 Out 2002, 09:00
Ubicación: Hong Kong, China

Re: María de Bolaño

Mensaxe por José Luis » 02 Xuñ 2011, 22:43

gupelon escribió:Perdón por la intrusión en el tema pero me ha surgido la siguiente duda:

Este Fernán es Fernán Díaz de Ribadeneira (fallecido en 1461) casado dos veces una con Mayor de Baamonde y otra con Constanza Méndez y que tuvo por hijos a Fernando, Pedro, Mayor, Maria, Teresa

Mi interés se debe a la Casa de Noceda.

Gracias anticipadas.
En Xenealoxias de Ortegal está el linaje de la Casa de Noceda
Ribadeneira: http://www.xenealoxiasdoortegal.net/ortegal/tores.htm
Casa de Noceda: http://www.xenealoxiasdoortegal.net/ort ... zulloa.htm

Espero pueda servir.

Saludos,

José Luis

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 22 Xuñ 2011, 10:58

Hola:

Aún tengo que buscar las páginas de la obra de consulta, aunque ya terminé el doc., lo añadiré cuando termine.

Mientras tanto, tengo otra pregunta, Fernando. Y perdona que te siga dando la lata :?

Si la hija nº 5 de D.ª Sancha de Bolaño y su esposo D. Afonso López de Saavedra, fue, según tu apunte:
5.- Constanza Méndez de Grandas (ou, de Íbias). Casou en primeiras nupcias con Afonso Suárez de Deza. En segundas con Alvar Pérez Osorio.
¿Cómo explicamos que Álvar Pérez Osorio se hubiera casado con una hija de Ares Méndez de Grandas, llamada D.ª Constanza de Grandas?

Según el siguiente documento se afirma que el padre de Constanza de Grandas era Ares Méndez de Grandas y no Afonso López de Saavedra:

RENTA DE VINO EN NAVIA DE SUARNA...

<<La mui ilustre señora doña CONSTANZA DE GRANDAS, hija de ARES MÉNDEZ DE GRANDAS, muger del mui noble cavallero ÁLVAR PÉREZ OSORIO, mandó por su última voluntad y testamento a este monasterio, un tonel de vino para siempre jamás [...] >> (f. 182r.)

"Arte gótico en Galicia: Los Dominicos, Volumen 2"
. Carmen Manso Porto. Fundación Pedro Barrié de la Maza, Conde de Fenosa, 1993 -p. 748-
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 22 Xuñ 2011, 19:26

- Tes toda a razón. É un patinazo en toda regla ... :roll: O caso é que ainda non sei porqué, xa que non a teño como filla de tales, e asemade eu mesmo noutra mensaxe escribín:
Convento de Santo Domingo de Lugo.
* Filiación de dona Constanza Méndez de Grandas [ou, de Íbias]:
- [...] Nabia. Renta de vino. En Varzea (Barcia, Navia de Suarna). Dona Costança de Grandas, hija de Ares Méndes de Ýbias, mujer de Álvaro Pérez Osorio, en veinte y seis días del mes de agosto de mil e quatroçientos e nobe anos, por ante Gonzalo Pérez, notario, hizo ha esta casa manda e donaçión entre bibos yrrebocable desta manera: Yo dona Costança de Íbias, mando y hago donaçión yrrevocable entre vibos al monesterio de Santo Domingo de Lugo y flaires del, para sienpre jamás, un tonel de vino de cada un año y que ge-lo den mis herederos por las mis vinas de Nábea […].
- Lamento o lapsus, :oops: :oops: :oops: ... e gracias por sinalalo.

[b]- Para evitar confusións, acabo de borrar esa filiación referida na mensaxe correspondente.[/b]

- De paso, comento que o asunto da filiacion da señora dona Constanza, muller de Xoán Fernández de Bolaño, debe quedar polo de agora en suspenso. Así que, mellor e polo de agora, débese optar pola proposta que a liga á estirpe dos Aguiar ...

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 23 Xuñ 2011, 08:08

Hola:

Nada, solamente lo comentaba para ir avanzando poco a poco. Más que nada era para procurar poner el mejor orden posible : )
Seguramente que hay mucha gente interesada en el contenido de este hilo, aunque no participen.

Fernando, ¿has localizado algo sobre la D.ª Tareixa que te comentaba anteriormente? No tengo absolutamente nada de ella, ni una sola referencia, a no ser en las genealogías publicadas que ya conocemos. A veces no sé qué es peor: que aparezcan con diversos apellidos y en diferente orden... ¡buen rompecabezas!, o que no aparezcan con ninguno :wink:

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 23 Xuñ 2011, 10:17

* Tareixa de Ribadeneira casou con Vasco das Seixas, Señor da fortaleza de San Paio de Narla.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 24 Xuñ 2011, 08:29

- Serba.

- ¿Onde e cómo se documenta que Fernán Díaz de Ribadeneira o vello tivese un matrimonio con Constanza Méndez?

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 24 Xuñ 2011, 14:28

¡Mmm...!

Según parece ser, serían datos del testamento de D. Fernán Díaz de Ribadeneira 'O Vello', no me preguntes si lo he consultado personalmente, porque la respuesta es: "No".

En el siguiente trabajo de D. Luis López Pombo, añade que este señor:
<< [...] Otorgó testamento en Bande (Bande de Susaos), aldea de la parroquia de Armeá, ayuntamiento de Láncara, el 22 de marzo de 1461, ante el escribano López Díaz, en dicho documento menciona a su esposa D.ª María Mayor de Baamonde, a su padre, D. Álvaro, y a su segunda esposa, la viuda D.ª Constanza Méndez [...]
http://www.museolugo.org/revistas/artig ... A9s%5D.pdf

Sigue detallando los hijos, etc., hasta llegar a:
<< F/ D.ª Tereixa, hija de su segundo matrimonio, que lleva el mismo nombre que la tercera hija del primer matrimonio, fue mejorada con parte del coto de Cerdido. Contrajo matrimonio esta señora con D. Macías Pérez de Ibias>>
No recuerdo lo estudiado por Crespo del Pozo, tengo que consultarlo en la biblioteca... por si añade otra documentación que no sea el citado testamento.

Por cierto, ¿el coto de Cerdido estaba en Ourol o se refiere a otro sitio?

Saúdos,
serba
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 24 Xuñ 2011, 17:57

- Revisei os Blasones y Linajes de Galicia, do P. Crespo del Pozo. Polo que se ve, López Pombo copiou directamente estes datos de alí, non sei se facendo cita ou non ...

- Na entrada relativa ós Bolaño, e falando de Fernán Díaz de Ribadeneira o vello, di o P. Crespo: "(...) En su testamento, de 22-III-1461, ante el escrº. López Díaz, hecho en Bande, nombra a su esposa Dª. María Mayor de Baamonde; a su padre D. Álvaro; y a su segunda esposa, la viuda Dª. Constanza Méndez (...)".

- Pero, :?: :?: :?: ... Non teño nada claro este texto. A quén se refire como "su segunda esposa, la viuda Dª. Constanza Méndez" ...

- De quén era viúda, ... de Álvaro?. Porque, evidentemente, de Fernán non podía selo. Xa que este estaba ben "vivo" e outorgando testamento ...

- Polo tanto, ... :!: :!: :!:

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 24 Xuñ 2011, 18:07

- No que respecta a dona Tareixa de Ribadeneira, o P. Crespo pón a dúas señoras do mesmo nome como fillas de Fernán Díaz de Ribadeneira.

* Unha que herdaría do seu pai os coutos de Damil e Femil.

* Outra, á que fai filla dun segundo matrimonio, da que di que casou con Macías Pérez de Íbias e que levou en herdanza o couto de Cerdido ...

- Demasiado barullo e demasiado lío me parece a min ... :!: :!: :!:

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 25 Xuñ 2011, 11:11

¡Ays! :lol:

Siempre he pensado en una posible explicación un tanto rebuscada... Que en esa frase, se entremezclen los datos reales del testamento con la intervención textual propia del autor que hace el estudio, y se refiere en realidad con el resto del párrafo, a un ya fallecido D. Fernán.
De ser así, lógicamente, pudiera ser que su segunda esposa todavía estuviera viva -sobreviviendo a su marido-.

Si has revisado lo expuesto por Crespo del Pozo ya no necesito volver a mirarlo, así nos explicaría el autor que en el testamento D. Fernán repartía sus bienes a toda su familia, detallando a los hijos e hijas tenidos ¿de sus dos matrimonios?, es decir, que el autor nos lista todos los datos genealógicos para detallar el linaje familiar y herederos.

Supongamos, por ejemplo, que lo de la viuda D.ª Constanza Méndez lo añade precisamente el autor, sin intercalar claramente que "tras el fallecimiento de D. Fernán" su segunda esposa había quedado viuda, por supuesto... Queda la frase un tanto incompleta, pero supongo que eso sería lo que el autor quería decir.

No me hagas mucho caso, es una simple suposición... A ver si con tiempo encuentro alguna nueva referencia que pueda servir de aclaración.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 27 Xuñ 2011, 15:21

Hola:

Queda totalmente descartada la suposición que había hecho en mi último comentario... Vamos a ver por qué...

He revisado con mucha atención para localizar un apunte que tengo y no consigo encontrar. "Creo" recordar que D. Fernán Díaz de Ribadeneira "O Vello", había fallecido poco después de testar -1461-.

Hay algo en lo que no me había fijado, pero sí recordaba, y es importantísimo. Una fecha fija, bien documentada, es la siguiente, en 1466 aún vivía D.ª Mayor de Baamonde, y ya estaba viuda de su esposo D. Fernán Díaz de Ribadeneira -'O Vello'-. Aunque el siguiente documento se refiere a D.ª Tareixa -la otra, no la que me interesa y es precisamente la que estoy buscando-:

Año 1466:
Febreiro, 13

<<Dona Maior de Baamonde, dóalle a súa filla, dona Tareixa, as herdades de PRADO coas súas rendas...
especifica clarísimamente sobre la donante => "moller que foy de FERNÁN DÍAZ DE RIBA DE NEYRA, defunto">>.

A continuación especifica: <<os ditos dona Tareia et VAASCO DAS SEIXAS, voso marido>> -"Documentos da Catedral de Lugo. Século XV". M.ª Xosé Portela Silva. Consello da Cultura galega, 1998, p. 323-

¿A dónde quiero llegar? ... Algo no encaja, está claro.

¿Por qué?

Pues porque de haber sido Constanza Méndez esposa de Fernán, tendría que haber sido su primera esposa y no la segunda, ya que como acabamos de ver D.ª Mayor sobrevivió a su marido D. Fernán Díaz de Ribadeneira 'O Vello'.

Dudo, igual que ha expuesto Fernando Dopico Blanco, y ya ha comentado... y ¡ojo! que no estoy afirmando que así sea... que la otra D.ª Tareixa - la q. c. c. D. Macías Pérez de Ibias- era hermana -por parte del padre-, de D. Fernán Díaz de Ribadeneira 'O Vello' y no una supuesta hija de Fernán.

Lo cual encajaría perfectamente, habiendo sobrevivido D.ª Constanza Méndez a su marido, D. Álvaro, padre de D. Fernán. Nada totalmente improbable... podría ser...

No obstante, sea como fuera, seguiré con especial atención cualquier otro apunte cronológico, si es que fuera posible, claro.

- Resumiendo => La posibilidad que barajaba de:
Supongamos, por ejemplo, que lo de la viuda D.ª Constanza Méndez lo añade precisamente el autor, sin intercalar claramente que "tras el fallecimiento de D. Fernán" su segunda esposa había quedado viuda, por supuesto... Queda la frase un tanto incompleta, pero supongo que eso sería lo que el autor quería decir.
Hemos visto claramente que quien queda viuda de su marido al fallecer D. Fernán Díaz de Ribadeneira 'O Vello', había sido D.ª Mayor de Baamonde, no ninguna otra.


- Como curiosidad, y para los seguidores de este linaje, añado que en la o.c. también hay otro FERNÁN DÍAZ DE RIBADENEIRA, con gran probabilidad debe ser el hijo de D. Fernán Díaz de Ribadeneira 'O Vello'. En el año 1478 fue uno de los testigos de un documento, en el que consta que ya estaba casado con Inés Fernández. Es una pena que no detalle el documento cuál era el segundo apellido de Inés... quizás en otra ocasión :wink:

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 27 Xuñ 2011, 17:58

- Efectivamente. Estou dacordo -polo que arriba sinalei- que a referencia a dona Constanza Méndez, "viúva", no testamento de Fernán Díaz, ten que ver co matrimonio desta señora con Álvaro González o vello, pai de Fernán Díaz. Polo tanto, parece que se debería descartar un pretendido (e confuso) matrimonio entre esta señora e Fernán Díaz, como aparece nalgúns traballos ...

- Efectivamente. Sabemos que Fernán Díaz casou con dona Maior Martíz de Baamonde, en segundas nupcias destas señora, de cuxo matrimonio quedou descendencia.

- Agora ben. Resulta de importancia sinalar que entre os varios fillos de Fernán Díaz de Ribadeneira se atopa unha Constanza López de Navia, veciña de Mondoñedo falecida antes do ano 1494, que deixou por seu herdeiro a Bernardo de Bolaño, fillo do seu irmán Pedro de Bolaño e de dona Beatriz de Castro ... :wink:

- No que toca ó Fernán Díaz casado cunha Inés Fernández, hai que supoñer que sería os pais da dona Tareixa de Ribadeneira que revertiu os coutos de Laiosa e Río Grande ó seu tío Pedro de Bolaño.

Samuel c o castro
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 182
Rexistrado: 15 Xuñ 2009, 13:24

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Samuel c o castro » 27 Xuñ 2011, 19:37

Fernando Dopico B. escribió:- Bernardo de Bolaño, fillo do seu irmán Pedro de Bolaño e de dona Beatriz de Castro ... :.
Prezado Fernando,

Sobre o Bernardo de Bonhaño, se por acaso tiveres dados mais completos sobre ele, como esposa, descendência e outros, se puderes aqui expor ficaria muitíssimo agradecido.

Ainda sobre os filhos de Pedro de Bolaño e Beatriz de Castro, terias o nomes desses abaixo, com as respectivos esposos/as:

2) ................. – Esposo/a: ............ Saavedra – MCS, pg 97-v
3) ................. – Esposo/a: ............ Sanches de Ulloa - C-Noceda - MCS, pg 97-v
4) ................. – Esposo/a: ............ Saco Parragués – C-Meira – MCS, pg 97-v
5) ................. – Esposo/a: ............ Saco Ribadeneira – C-Lugo – MCS, pg 97-v
Fhs: a) ................. – Esposa: Constança Lopes de Saavedra – MCS, pg 172
6) ................. – Esposo/a: ............ Louzada – C-Pequim – MCS, pg 97-v

Antecipo agradecimentos. Ótima semana. Abraço fraterno.

Samuel de Castro
Intereí§o-me por dados genealógicos de todos os ramos da famí­lia Castro.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 28 Xuñ 2011, 09:13

Fernando, quizás merezco un buen tirón de orejas por lo que voy a comentar, ¡no te sorprendas! :mrgreen:

Y como pensar sigue siendo gratuito... ¡A cabeza non para! :lol:

De forma irremediable he pensado en la "posibilidad" de que esta otra D.ª Inés pudiera haberse casado -en otras nupcias- con D. Pedro de Miranda, también en un segundo posible matrimonio de él.

Ya ves... sigo con la eterna búsqueda de la dichosa y bendita D.ª Inés del sepulcro de Meira, enterrada con D. Pedro.

Si te enfadas, yo no he dicho nada : x -sólo estoy pensando en voz alta- :D

No tengo ninguna base para reconstruir absolutamente nada de ese tema, ¡pero!... encajaría de maravilla. ¿Y si D.ª Inés Fernández, a mayores, fuera "de Bolaño"?, entonces explicaría con total exactitud los escudos del sepulcro.


Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 28 Xuñ 2011, 10:28

- Serba ... :lol:

- A túa hipotese seria moi interesante. Pero, coido que adoece dun defecto básico dende o comezo ... :roll:

* Quen pertencía á estirpe dos Bolaño-Ribadeneira era Fernán, non Inés (a priori).

* Polo tanto. Si se tratase da mema señora, como propós, e aceptando un segundo (ou primeiro, tanto dá) matrimonio con Pedro de Miranda. ¿En base a qué aspecto formulas a hipótese de que achegase o apelido Bolaño ... ??? :wink:

* Dende logo non se explica por haber estado casada con Fernán Díaz ... :mrgreen:

- Saúdos

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 28 Xuñ 2011, 11:26

: (

¡Mecachis!, pero qué mal me expreso...

No me refería para nada a Fernán -de hecho ni me había acordado de él para lo que he escrito antes-, sino directamente a Inés, pensando que ella fuera de una rama de los Bolaño, pero no de los de Torés... sino de "otra" rama de los Bolaño.
Incluso con algún parentesco familiar, en cuyo caso habría otros mil ejemplos similares...

Te voy a contar una pequeña anécdota. En una de mis primeras visitas a Meira, cuando aún estaba de párroco allí D. José Sanfiz, antes de jubilarse, y no el que hay ahora, comentaba alguna de las personas que estaban también de visita que hay mucha gente que siente el lenguaje secular que aún siguen transmitiendo las piedras... Comparto la opinión de otra gente, porque sientes algo especial que no puedo definir. Incluso uno del grupo comentó algo así como que "las piedras hablan".

Mientras tanto, yo pensaba: "Pues ya podían hablar las piedras", así hacía mi pregunta y la resolvía al instante. ¡Ays!, a ver si algún día lo averiguo, no quiero morirme sin saberlo :lol:

Estoy acordándome del antiguo anuncio de las Pipas Facundo -"Siento dejar este mundo sin probar pipas Facundo", modificado a mi caso, sería: "No quisiera dejar este mundo sin saber quién es D.ª Inés" : ))

:lol: :lol:

Bueno, cambiando ya de tema, sobre lo que comentabas de D.ª Constanza López de Navia, me harías un enorme favor, si es que lo sabes, ¿por qué D.ª Beatriz de Castro le reclamaba a D.ª Leonor Becerra lo legado por D.ª Constanza? Solamente he visualizado una frase corta en google:
<<Carta de justicia a petición de doña Beatriz de Castro, la cual reclama la herencia que Constanza López de Navia, vecina de Mondoñedo, dejó a su hijo, a quien se la disputa Leonor Becerra, vecina de esa ciudad>>
[- "Registro general del sello". Vol. 11. Archivo General de Simancas -1970- Gonzalo Ortiz de Montalván, María Asunción de Mendoza Lassalle...]

También quiero comentarte que estoy intentando conseguir el libro "Los Ribadeneira antes y después de Colón: (siglos XIII al XX)". D. Fernando Jurado Noboa -S.A.G., 1987- En el muestreo de google ya he visto cuestiones interesantísimas. Lo comento por si alguien más busca bibliografía del linaje.
Sobre D. Bernardo nunca he encontrado nada.


Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 28 Xuñ 2011, 13:37

- Sobre Bernardo de Bolaño.

* Ó parecer, Constanza López legoulle o seu sobriño Bernardo certos bens en Mondoñedo. Pero, nestes bens entrometeuse a levalos Leonor Becerra. Entón dona Beatriz de Castro, como nai e curadora da persoa e bens do dito seu fillo, púxolle preito á referida Leonor.

* Bernardo de Bolaño sobreviviu ó seu pai. Sen embargo, finou antes que a súa nai dona Beatriz. Segundo parece, non tivo descendencia.

* Por outra parte, fillos de Pedro de Bolaño, Señor da Casa de Torés. foron:

(A) Do seu matrimonio con dona Beatriz de Castro:

1.- Pedro de Bolaño. Finou antes da súa nai.
2.- Bernardo de Bolaño. Finou antes da súa nai.
3.- Fernán Díaz de Ribadeneira o mozo, que segue a liña da Casa de Torés.
4.- Dona María de Bolaño.
5.- Dona Isabel de Bolaño.
6.- Dona Maior de [Bolaño] Baamonde.
7.- Dona Tareixa de Ribadeneira.

* (...) pues al tienpo de su fallesçimiento del dicho Pedro de Bolano avían quedado syete fijos e fijas (...).

(B) Fóra do matrimonio:

8.- Leonor de Bolaño.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 28 Xuñ 2011, 15:59

Muchísimas gracias, Fernando. Tanto por lo de Bernardo como por el resto.

Ya estaba pensando qué Bolaños podrían ser hijos de este. Pues nada más, que el próximo día sigo con Macías, también escrito Macía.

Hasta luego... ¡Buena tarde!
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 28 Xuñ 2011, 16:42

* Máis datos ... :D

- Ano 1484. Macía López, escudeiro, procurador de don frei Fernando de Bolaño, ministro da provincia de Santiago e administrador perpetuo do mosteiro e abadía de San Salvador de Vilanova de Lourenzá.

* Fonte: AHN, Códices, L. 181 (Lourenzá).

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 02 Xul 2011, 17:36

- En resposta á mensaxe de Serba, do 01 de xuño, onde inquiría:
Uno de los descubrimientos me ha resultado importantísimo, aunque no podría haber seguido la pista sin tu ayuda. Te planteo una pregunta por si lo sabes, ¿cuáles fueron los apellidos habituales o más utilizados por la hija que tuvo D. Fernán Díaz de Ribadeneira 'O Vello' con D.ª Constanza Méndez, llamada Teresa?
¿Méndez, Díaz de Ribadeneira, Méndez de Ribadeneira, Díaz, Bolaño, Ribadeneira, Méndez de Bolaño... ?

Me refiero a la D.ª Teresa de la Casa de Torés que casó con D. Macía Pérez de Ibias. Te adelanto que él era hijo de D. Alfonso Pérez de Ibias, antiguamente escrito Ybias. ¿O quizás no me adelanto y ya lo tienes documentado? Si fuera así, también estoy intentando averiguar quién fue la esposa de Alfonso.
* Non me consta ningunha Tareixa casada con Macía Pérez de Íbias († 1477). Sen embargo, si consta documentalmente que Macía Pérez estaba casado cunha Berenguela López a mediados do século XV.

* Non me consta ningún Alfonso como pai de Macía Pérez. Sen embargo, si consta documentalmente que o pai de Macía era Álvaro Pérez de Íbias.

- Saúdos. 8)

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 04 Xul 2011, 10:40

Buen día, Fernando:

Estoy releyendo varios capítulos, por si había pasado algo por alto... Ya te contaré.

Por lo que comentas, me temo que son dos Macía diferentes, aunque contemporáneos.

Saúdos : )
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 04 Xul 2011, 17:52

- Eu, os dous Macía Pérez de Íbias que -polo de agora- teño rexistrados por esa época son:

1) O pai de Aldonza Rodríguez de Íbias, finado en 1477.

2) O neto de Aldonza Rodríguez de Íbias, polo tanto bisneto homónimo do anterior, que obra entre finais do século XV e primeiras décadas do XVI.

- Saúdos ... 8)

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 06 Xul 2011, 09:59

Hola:

Seguimos entonces...

Al revisar el contenido del enlace pdf que comentaba el otro día, con anterioridad a la pregunta de Fernando Dopico Blanco, recordé a un personaje que cronológicamente podría "encajar" con el Macía Pérez de Ibias que se trata en la genealogía de la Casa de Torés. Aunque he leído en más ocasiones el artículo en http://www.galiciadigital.com/opinion/opinion.979.php tengo guardados ambos enlaces.

Lo más importante de todo es seguir pensando en la enorme probabilidad de que si CONSTANZA MÉNDEZ estuvo casada con Álvaro González de Ribadeneira, en unas segundas nupcias de éste, habiendo tenido Álvaro a Fernán Díaz de Ribadeneira, de su primera esposa... entonces, la tal D.ª Teresa vendría a ser "hermanastra" de D. Fernán, y no una hija. Aunque el foro queda abierto a nuevas posibles rectificaciones por hallar nueva documentación, habremos de tenerlo en cuenta, mientras tanto.
De haber sido así también tiene relación lo que voy a comentar sobre Macía, por emparentar, anteriormente, con dicha casa, aunque en una generación anterior a la supuesta.

Si el Sr. Crespo del Pozo, copió el texto del testamento de D. Fernán, sin incluir personalmente ningún añadido, está claro que Fernán se refiere a Constanza Méndez como viuda del padre de él. De no basarse en la transcripción literal, sí pudo haber un malentendido. Y a continuación, si Luis López Pombo tomó los datos del anterior autor, tampoco nos sirve de mayor aclaración. Aunque si el testamento así fue redactado, nada se puede "poner ni quitar", para intentar esclarecer la duda.

Recordamos el párrafo en cuestión, al citar la descendencia de D. Fernán Díaz de Ribadeneira, 'O Vello', llegamos a la letra F:

<< F/ Dª Tereixa, hija de su segundo matrimonio, que llevaba el mismo nombre que la tercera hija del primer matrimonio, fue mejorada con parte del coto de Cerdido. Contrajo matrimonio esta señora con D. Macías Pérez de Ibias.>>

Advierto que no estoy asegurando que se trate del mismo personaje que vemos como marido de D.ª Tereixa, el D. Macía Pérez de Ibias sobre el que voy a añadir unos apuntes después.

Hace pocos días nos aclaraba Fernando Dopico Blanco, a quien no me cansaré nunca de agradecer sus estudios que de tantísima ayuda me resultan siempre, y cuya documentación ha compartido en el foro, quedando aquí expuesta para el disfrute de toda la gente que esté interesada en el tema de los Bolaño y parentescos familiares; que el antiguo "castillo y terrería de Miranda", aforado a D. Juan Fernández de Bolaño y a su esposa D.ª Constanza, estaba en Ibias.

Me consta, por otras lecturas, que en Marentes (Ibias) -cerca del límite lucense-, estuvo ubicado el histórico Castillo de Ibias, de cuya antigüedad documental no tengo constancia hasta que es mencionado en el año 1403 su existencia, lo cual indica una construcción anterior.

Como debe haber sido una zona de escasa población -y sigue siendo- puede incluso que ambas denominaciones sea sobre el mismo castillo... ¡Quién sabe!... ¿Cabe la posibilidad de que el Castillo de Miranda fuera también llamado Castillo de Ibias? Mientras no quede esta cuestión aclarada, me queda la duda. Lo que sí es fijo es que el Castillo de Ibias al que me refiero, estaba ubicado en la aldea de Marentes, y el llamado Castillo de Miranda, en Ibias, sin ubicar lugar exacto, todavía.
Para que nadie se confunda, el otro Castillo de Miranda -en la zona del actual Concello de A Pontenova-, estaba en el lugar llamado Boulloso, documentado hacia el 1450.

Para evitar una posible confusión, hay que distinguir 2 topónimos "Marentes" bastante cercanos. Uno en el Concello de Negueira de Muñiz -Lugo-, Sta. M.ª Madanela de Marentes, y otro en Ibias.
El Marentes asturiano fue antiguamente un coto independiente, antes de pasar a formar parte de Ibias, es un pueblecito en la ladera de una montaña, de viviendas apiñadas, cuya inclinada pendiente finaliza en las aguas del Río Ibias -afluente principal del Río Navia-. Mucho me llama la atención y me hace pensar por qué el obispado de Mondoñedo tenía bienes allí... y potestad para aforar dicha terrería, supongo alguna donación anterior quizás relacionadas tanto con la familia de D. Juan como de la de su esposa, D.ª Constanza.

La antigua CASA DE IBIAS, de los de dicho linaje y apellido, estaba ubicada concretamente en el medieval Coto de Marentes.
Además del Castillo de Ibias, en Marentes, de antigüedad considerable, también tuvieron posteriormente los del linaje de Ibias otra casa solariega en Cuantas, pero de datación posterior, este último es un pueblecito cercano al núcleo principal y centro de todo el concejo, que es el pueblo de San Antolín, también a orillas del Río Ibias. Aunque desconozco la ubicación de otros puentes que unieran ambas orillas del Ibias, con exactitud sé de la existencia ya medieval del puente de Cecos, pueblo a ambas orillas de dicho río.

Las principales encomiendas gallegas relacionadas con la Orden Hospitalaria de San Juan de Jerusalén -después llamada 'de Malta'- estaban en Portomarín, Quiroga, Beade y Pazos de Arenteiro. De las correspondientes a la provincia de Lugo, me centraré en la primera: Portomarín, a cuya encomienda pertenecían varios prioratos sanjuanistas lucenses: en la costa cantábrica, y único de dicha orden a orillas del mar, estaba San Xoán de Ove -Ribadeo-, -el resto en la antigua Terra de Burón-, otro en San Xoán de Padrón -A Fonsagrada- y otro en S. Xoán dos Vaos -Ribeira de Piquín actual, pero antes pertenecía también a Burón, cuyo núcleo principal fue A Proba de Burón-. En S. Xurxo de Piquín tenemos el topónimo 'Mestre', quizás con alguna posible relación con dicha orden. En estos lugares se establecieron prioratos, mantenidos durante varios siglos; y todos ellos dependientes de San Xoán de Portomarín. También fue otro priorato sanjuanista Santa María de Piñeira, también de A Fonsagrada -y curiosamente, es el único enclave que no es San Xoán sino Santa María. Está documentado, al menos, uno de los priores que tuvo, quizás fuese un enclave más tardío-.
El que nos interesa ahora exclusivamente por el tema que estamos tratando es el de S. Xoán de Padrón, en las afueras del actual núcleo urbano de A Fonsagrada, a 3 km. + o -

Retrocedemos en el tiempo y nos vamos al año 1232, fecha que fue hito histórico para A Fonsagrada -Terra de Burón-, el rey Fernando III [editado el nombre en rojo, había escrito antes, equivocadamente, Enrique. Gracias, Mdeviance]. Dicho rey hace una donación a los Caballeros de la Orden Hospitalaria de San Juan de Jerusalén, en la que incluye terrenos y casales para establecer lo que sería la futura Bailía de Padrón. Tras la donación vendría su posterior o inmediato establecimiento en el lugar, lo que parece hoy sorprendente, no era tal antiguamente, debido a ser encrucijada importante de caminos, ruta mercantil, y con gran relevancia de paso de peregrinos a Santiago. Hay muchísimos datos interesantes en el intervalo cronológico, pero me centro en el tema de este hilo...

[Durante este largo intervalo tengo varios de dicho apellido, sin conexión ni a la vista ni a largo plazo... con gran probabilidad, ¡nunca se sabe!]

Seguimos en el año 1403, D. Álvaro Pérez de Ibias, tenía su castillo solariego en la villa y Coto de Marentes.

Un posible hijo del anterior pudo ser D. Alfonso Pérez de Ibias -antiguamente escrito Ybias-, con cuyo caballero ya se puede establecer el parentesco con el siguiente, ya que está bien documentado.

D. Alfonso Pérez de Ibias tuvo aforada la Bailía de Padrón, y falleció antes de 1449, fecha en la que mencionan que dicho señor había llevado en vida tal foro, aunque con cierta probabilidad ya habría fallecido en el año 1439, cuando los Caballeros de la Orden de San Juan, siendo el intermediario el Comendador de San Xoán de Portomarín, ya habían renovado al hijo de D. Alfonso, el foro que él había tenido de la Bailía de Padrón.

Su hijo fue precisamente D. MACÍA PÉREZ DE IBIAS.

Y ahora regreso nuevamente al apunte sobre la Bailía de Padrón... En el año 1439, D. Macía recibe un foro del Comendador de Portomarín, de la Bailía de Padrón -S. Xoán de Padrón, A Fonsagrada-

Diez años más tarde, en 1449, recibe un nuevo foro por parte del Comendador de Portomarín, Fr. Gómez de Deza, ¿debido a la ampliación del mismo?, ya que aquí no mencionan solamente el foro de la bailía, sino el foro "del coto de la Bailía de Padrón". Puede que me equivoque en la apreciación, pero podría ser una posibilidad. En este nuevo foro, tenía que pagar a cambio 600 maravedís viejos.

________________________________________________________________________________________________________________

I.

D. ÁLVARO PÉREZ DE IBIAS.

Pertenecía a la Casa de Ibias y fue señor del Castillo de Ibias, en Marentes. Vivía en 1403, fecha en la que está documentado porque no pagaba la cantidad debida a cambio de los foros que disfrutaba. El juez de la Catedral de Lugo, Ruy Tato (*), dicta sentencia con reclamación de dichas tierras que tenía ocupadas dicho caballero a la Orden de San Juan, siendo la sentencia a favor de D. Diego Fernández de Pallares, que aunque no lo especifica el texto, debió ser el nuevo forero en relevo de D. Álvaro.

No especifica el estudio en qué lugares había llevado los foros D. Álvaro, pero ya he comentado los enclaves sanjuanistas, lo que da una idea de que sería en alguna de las zonas de Terras de Burón.

(*) Quizás el mismo Roy Tato que en 1399 ya era Bachiller y aparece en la documentación de la Catedral de Lugo. Supongo que fuera juez eclesiástico y no civil.


¿Puede tratarse del Álvar Pérez de Ibias que he citado en el apartado: Apelidos / "CERVANTES"? Quizás...
serba escribió: Documentos del libro "Documentación medieval del Monasterio de San Andrés de Vega de Espinareda (León). Siglos XII - XIV". María del Carmen Gómez Bajo. -Ediciones Universidad de Salamanca. 1993-

- 1389, septiembre, 2

<< El abad del Monasterio encomienda a Alvar Pérez de Ibias toda la tierra de Ancares. >>

[Se refiere a las propiedades y bienes que en Ancares pertenecían al Monasterio de S. Andrés de Vega de Espinareda, claro está]

-Cuando falleciera quedaría en el foro un hijo suyo que él designara, o a otra persona que él eligiera, aunque no podría ser a una mujer-.

[...] por en todos los días de la vida de vos anbos según que lo tovo GÓMES PÉRES DE CERVANTES e su moller COSTANÇA MÉENDES del dicho monesterio. [...] -p. 162-

¿ II ? No está aún documentado que fuera el padre del señor que voy a añadir después, pero puede que lo haya sido, o fijamente un familiar. El siguiente sí es fijo como comienzo genealógico exacto: I.

___________________________________________________________________________________________________________________________


I.

D. ALFONSO PÉREZ DE IBIAS.

Recibió de la Orden de San Juan el foro de "el coto" de la Bailía de San Xoán de Padrón.
En 1449 especifica claramente un documento que ya había fallecido. Fue el padre de:


II.

D. MACÍA PÉREZ DE IBIAS.

Desde 1439 tenía aforada la Bailía de Padrón, en 1449 le aforan el coto de la Bailía de Padrón. ¿Esposo de D.ª Tereixa, de la Casa de Torés?.

Fuera D.ª Tareixa su esposa o no, la siguiente sí fue hija de D. Macía Pérez de Ibias:


III.

D.ª ALDONZA RODRÍGUEZ DE IBIAS.


- Otros dos breves apuntes sobre este caballero emparentado con la Casa de Torés, ¿o un posible homónimo?:

* - Foro otorgado en 23 de Mayo de 1462, por Macia Pérez de Ibias, en nombre de la Orden de San Juan, a favor del señor D. Pedro Osorio, de varios casares sitos en diferentes puntos de la provincia de Lugo.

{{ - "Boletín de la Real Academia Gallega": Números 241-252. Año 1934 }}


* - En el histórico y famoso asedido al Castillo da Rocha, tanto el Conde de Trastámara, <<como Suero Gómez de Sotomayor y Lope Pérez de Moscoso, por si y en nombre del Concejo y vecinos de Santiago, hicieron pleito homenaje en manos del caballero Macia Pérez de Ibias, de guardar y cumplir lealmente cada uno de los dichos capítulos, y de levantar y hacer levantar el cerco del castillo, tan pronto como viniese el recado del Arzobispo.>>

{{ - "D. Rodrigo de Luna. Estudio histórico". D. Antonio López Ferreiro. Santiago, 1884, p.48 }}

- Ahora llega una cuestión espinosa que no he logrado comprender completamente, en lo que parece un sinsentido, porque hemos visto los dos foros recibidos por D. Macía Pérez de Ibias, el 1º en 1439 de la Bailía de Padrón, y el 2.º en 1449 "del coto de la Bailía de Padrón".
Alguna potestad le habrían otorgado -quizás el mismo Comendador de Portomarín- porque también hemos visto en otro párrafo cómo en 1462 "en nombre de la Orden de San Juan", otorga personalmente un foro.

En el año 1473, se menciona el mismo aforamiento de la Bailía de Padrón, con el nombramiento de voz de los bienes de la Encomienda de Portomarín, a D. PEDRO ÁLVAREZ OSORIO, marido de D.ª URRACA DE MOSCOSO...

<<al sennor D. Pedro Osorio segundo esposo de Dña Urraca de Moscoso>>, en este doc. está presentes varios buroneses como firmantes y testigos:

- Juan López, que era el Capellán de S. Xoán de Padrón.
- Esteban Rodríguez de Vilaboa.
- Fernán Varrote -también he visto el apellido escrito con B en esa etapa-.
- Juan Testa. Todos vnos. de A Proba de Burón -A Fonsagrada-

Ahora viene lo más intrigante. El 6/12/1477, D.ª Aldonza Rodríguez de Ibias <<obtenía en régimen de foro la Bailía de Padrón que antes había sido de su padre>>

¿Cómo... por qué?

Si en 1473, D. Macía Pérez de Ibias cesa en el foro -o lo cesan-, vemos que los nuevos foreros son D. Pedro y D.ª Urraca, y en 1477 vuelve a serlo la heredera y sucesora de los bienes de D. Macía, ¡qué raro!, ¿no? ¿Sería por ser ésta quizás menor de edad, estaría estipulada una edad mínima para ser forera?

Fuera como fuera, la cuestión finaliza así:

Hubo pleito por la Bailía, el 1/5/1477, doña Urraca de Moscoso, en virtud de un poder de su marido don Pedro Álvarez Osorio, reivindivicaba la hacienda por muerte de Macías Pérez de Ybias. Este requerimiento continúa, pues con fecha de 1/3/1478 tenemos constancia de un requerimiento que se hizo en nombre del señor D. Pedro de Osorio al Comendador de Portomarín "por la pensión que se le debía por la hacienda de la Bailía de Padrón"


- Sobre D.ª ALDONZA RODRÍGUEZ DE IBIAS

Se casó con D. Diego de Miranda. Sin saber fecha exacta, en 1477 ya estaban casados.

[¡Lo que me faltaba, otro Miranda!... ¡uf!, hay tarea para rato, menos mal que no se llama también Pedro...]

- Fernando, la referencia a que ALFONSO PÉREZ DE IBIAS fue el padre de MACÍA, tiene nota ajena a lo estudiado por el propio autor, que hace referencia a lo siguiente: - PAZ LÓPEZ, G: "Portomarín. Monografía geográfica de una villa medieval". Zaragoza, 1961, p. 175.
De momento no he podido consultar en qué se basa lo anterior, supongo que en datos del AHN o del otro archivo.

- Resumen de: {{ - "En torno al bimilenario del Eo". Coord./Editor J. Manuel Gómez-Tabenera. Oviedo, 2002.
Estudio de D. Francisco Glicerio Conde Mora, que publica su trabajo sobre la Orden de San Juan de Jerusalén en las riberas del Río Eo-, pp. 555 a 564 }}

PD:
Por si fuera de interés, especifico algunas de las notas sobre los archivos consultados que cita en el estudio...
- Nota 20 -y posteriores-. A.H.N.O.O.M.M., San Juan de Jerusalén, carp. 579, nº 44
- Índice Archivo Casa de Altamira. San Pelayo de Antealtares. Legº 4, fº 582 - 583.
- Mismo índice, fº 584.
- A.H.N.O.O.M.M., San Juan de Jerusalén, caj. 7.535, nº 43.

Si te sirve puedo copiar todas las referencias.

[Otros apellidos relacionados con diversos linajes en los que aparece algún miembro que fue Prior: Dineros Pillado / Yebra Bermúdez / Yebra Teixeiro / Bermúdez Valledor / Dineros Pillado Pallín y Baamonde / Pasarín / Quindós (Quindous) / Pasarín y Lamas / Díaz de Carracedo / Díaz de Freixo... etc.


Saúdos
Última edición por 1 o serba, editado 7 veces en total
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 06 Xul 2011, 14:01

- Serba ... :D

- Antes de que sigas devanándote os sesos con algo que xa está solucionado, ben documentado e, asemade, publicado ... Non existiu tal ALFONSO PÉREZ ... Se trata de ÁLVARO PÉREZ DE ÍBIAS... :roll:

* Isidro GARCÍA TATO, Las encomiendas gallegas de la Orden Militar de San Juan de Jerusalén. Estudio y edición documental (t. I, época medieval), CSIC-IEGPS, Santiago de Compostela, 2004.

Doc. 193, p. 241 e ss.
1433. Foro da bailía do Padrón por frei Gómez de Deza, comendador de Portomarín, a favor de Martiño (sic=Macía) Pérez de Íbias, por tres voces. Sacouse copia do foro no ano 1477 a petición de Aldonza Rodríguez de Íbias, muller de Diego Fernández, como descendente e herdeira de Martiño (sic= Macía) Pérez.

Doc. 219, p. 248 e ss.
1449. Foro por catro voces da bailía do Padrón, no alfoz de Burón, por frei Gómez de Deza, comendador de Portomarín, a favor de Macía Pérez de Íbias e a súa muller Berenguela López, segundo que antes o levara seu pai Álvaro Pérez de Íbias.

Doc. 233. p. 255 e ss.
1463. Sentencia á favor da Orde de San Xoán sobre a casa e bens da bailía de Padrón en Burón contra Álvaro Pérez de Íbias.

Doc. 235. p. 256 e ss.
1473. Nomeamento de Macía Pérez de Íbias, escudeiro, a favor de don Pedro Osorio como seguinte voz no foro da bailía do Padrón, feligresía de San Xoán, Burón.

Doc. 239. p. 261 e ss.
1477, marzo, 16. Presentación de voz no foro da bailía do Padrón por dona Urraca de Moscoso en nome do seu marido don Pedro Osorio, por canto facía 30 días que falecera Macía Pérez.

* E, por último, da miña propia colleita ...

* AGS, RGS, Leg. 148010/52 (ano 1480).
- Sepades que Diego Fernándes de Ýbias e Aldonça Rodrígues, su muger, veçinos dela villa de Ýbias, nos fisieron relaçión por su petición (…), disiendo qu-ellos tyenen la baylía del Padrón, e Grandas, e Monteseros?, con sus términos e vasallos. Los quales dis qu-ellos herederan de Maçías Péres, padre dela dicha Aldonza Rodrígues, su fija legítima e universal heredera. E qu-el dicho Maçías Péres lo avía heredado de Álvaro Pérez, su padre (…). Fasta que agora puede aver quatro anos, poco más o menos tiempo, que don Pero Osorio, fijo del Conde de Trastámara, ya difunto, antes que muriese e después dela fin suya dona Urraca de Moscoso, su muger, por fuerça e contra su voluntad (…) le tiene tomado, e ocupado, e forçado la dicha raylía (sic) del Padrón, e logares de Grandas e de Monteseros (…).

* Sírveche a demostración, ou ainda vas porfiar ... ? ... :lol:

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 06 Xul 2011, 18:16

:lol:

¡Ni hablar!, por supuesto que no :wink:

Más inexactitudes al mismo saco, a la lista negra y a la basura. ¡Y mira que tiene algún autor -/es- la manía de llamar a los Álvaro - Alfonso!.
Ya es el tercer caso que he podido contabilizar, con un Cabarcos, un Moscoso y un Pérez de Ibias.

Menos mal que gracias a ti se puede aclarar algún enredo, tanto mío como de otros autores... y ya son varios :D

Gracias, Fernando, ¿qué haría sin tu ayuda?

¿El topónimo podría ser Monteseiro, antes escrito con otra posible variación?

Saúdos

PD: :mrgreen: No te acomodes demasiado que seguramente te volveré a incordiar en cualquier momento : )
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
José Luis
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 203
Rexistrado: 20 Out 2002, 09:00
Ubicación: Hong Kong, China

Re: María de Bolaño

Mensaxe por José Luis » 07 Xul 2011, 04:35

[quote="serba"]Hola:

[...]

Retrocedemos en el tiempo y nos vamos al año 1232, fecha que fue hito histórico para A Fonsagrada -Terra de Burón-, el rey Enrique III hace una donación a los Caballeros de la Orden Hospitalaria de San Juan de Jerusalén, en la que incluye terrenos y casales para establecer lo que sería la futura Bailía de Padrón. Tras la donación vendría su posterior o inmediato establecimiento en el lugar, lo que parece hoy sorprendente, no era tal antiguamente, debido a ser encrucijada importante de caminos, ruta mercantil, y con gran relevancia de paso de peregrinos a Santiago. Hay muchísimos datos interesantes en el intervalo cronológico, pero me centro en el tema de este hilo...

[Durante este largo intervalo tengo varios de dicho apellido, sin conexión ni a la vista ni a largo plazo... con gran probabilidad, ¡nunca se sabe!]

[...]

Uy! Acá me perdí...¿qué rey Enrique III reinaba en 1232 si Enrique II empezó a reinar en 1369? (La lógica indica que no puede haber un Enrique III antes de un Enrique II :roll: ) ¿No será (San) Fernando III? ¿O está equivocada la fecha? ¡Estoy un poco mareado con tanta información :roll: ...pero, a decir verdad, la sensación de vértigo es BUENÍSIMA.
Saludos,
JL

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 07 Xul 2011, 07:32

Hola:


Busca en Google :arrow: Fernando III 1217 1252

Me equivoqué al escribir el nombre, se trata del rey Fernando III.
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
José Luis
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 203
Rexistrado: 20 Out 2002, 09:00
Ubicación: Hong Kong, China

Re: María de Bolaño

Mensaxe por José Luis » 08 Xul 2011, 01:20

Je, je...ya pensaba eso.
Gracias,
JL

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 08 Xul 2011, 09:42

Te agradezco la corrección, Mdeviance.
Ya he editado ayer en letras rojas el nombre.

Como veo que te interesa el tema, si descubres algo sobre estos personajes que estamos tratando, ya nos contarás... :wink:

Un saludo,
serba
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
José Luis
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 203
Rexistrado: 20 Out 2002, 09:00
Ubicación: Hong Kong, China

Re: María de Bolaño

Mensaxe por José Luis » 09 Xul 2011, 04:06

serba escribió:Te agradezco la corrección, Mdeviance.
Ya he editado ayer en letras rojas el nombre.

Como veo que te interesa el tema, si descubres algo sobre estos personajes que estamos tratando, ya nos contarás... :wink:

Un saludo,
serba
¡Ay, que no sabes cuánto me gustaría hacerlo! . Sigo ávidamente todos los hilos del foro. Mis aportes, estando en Buenos Aires y océano de por medio :( , son mínimos y la mayoría de datos que tengo / tenía, fueron tomados de nobiliarios y ejecutorias que ya han sido desmenuzados (más bien triturados y pulverizados) con los aportes documentales que ustedes pueden hacer estando cerca de las fuentes documentales...y lamentablemente mis primos que viven en Galicia (y Asturias, ya que soy 50% gallego y 50% asturiano) no tienen el más mínimo interés. En fín. Que Dios le da pan al que no tiene dientes, como diría mi galleguísima madre :x .
Saludos cordiales,
José Luis

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 11 Xul 2011, 09:56

Buen día:

Aprovecho para comentar y resumir varias relecturas...

Xov Xuñ 23, 2011
Fernando Dopico B. escribió:...

- De paso, comento que o asunto da filiacion da señora dona Constanza, muller de Xoán Fernández de Bolaño, debe quedar polo de agora en suspenso. Así que, mellor e polo de agora, débese optar pola proposta que a liga á estirpe dos Aguiar ...
Sáb Mai 14, 2011
Fernando Dopico B. escribió:...

- No que toca á filiación de dona Constanza, muller de Xoán Fernández de Bolaño, pois non o teño claro. Como xa dixen.

- No que toca á filiación de Ares Méndez, si, e hai erro evidente na árbore de XOR. Volvo a repetir o que xa dixen. O fillo de Xoán Fernández de Bolaño ~ dona Constanza era Ares Méndez, non dona Sancha.

- Houbo dúas señoras chamadas dona Sancha, nai e filla. A primeira, muller de Ares Méndez de Grandas, foi dona Sancha Núñez (que aparece erróneamente en XOR como filla do citado matrimonio Bolaño-dona Constanza). Esta dona Sancha Núñez era filla de Roi Freire de Andrade e irmá de Fernán Pérez de Andrade o Bo, Señores da Casa de Andrade. A segunda foi dona Sancha de Bolaño, filla dos repetidos Ares Méndez ~ dona Sancha Núñez. Esta segunda dona Sancha casou co cabaleiro Afonso López de Saavedra, Señor da casa do seu apelido, con sucesión.

- Polos varóns descendentes do matrimonio dona Sancha de Bolaño ~ Afonso López de Saavedra se continúan os Bolaño da Casa de Torés, por unha parte, e os Saavedra por outra ...
Ven Mai 13, 2011
Fernando Dopico B. escribió:- Os datos non son concluíntes todavía ...

- "Parece" que esta dona Constanza puido ter dous matrimonios. Un con Xoán Freire e outro con Xoán Fernández de Bolaño. Pero, este asunto está bastante espeso todavía...

Xov Mai 05, 2011
Fernando Dopico B. escribió:- A liña xenealóxica destes persoeiros asemella ser do seguinte xeito:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

* Xoán Fernández de Bolaño ~ dona Constanza. Foi seu fillo:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

* Ares Méndez de Grandas. Casou con dona Sancha Núñez, filla de Roi Freire de Andrade e irmá de Fernán Pérez de Andrade o Bo. Foron fillos deste matrimonio:

1.- Pedro Fernández de Bolaño, herdeyro en Bolanno. Finou sen descendencia. No ano 1393 obtivo privilexio do rei Xoán I para establecer vínculo dos seus bens en favor do seu sobriño homónimo, fillo da súa irmá dona Sancha.

2.- Dona Sancha de Bolaño, que segue a liña.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

* Dona Sancha de Bolaño. Célebre fundadora do convento de Santa María A Nova de Lugo. Casou con Afonso López de Saavedra, Señor da Casa do seu apelido finado con anterioridade ó ano 1391, no que a súa dona e dous dos fillos realizan partillas. Foron seus fillos: ...
________________________________________________________________________________________________________________________________________________

En primer lugar, añado citas con contenido muy interesante sobre D. XOÁN FERNÁNDEZ DE BOLAÑO.


* 1351, xaneiro, 23. Sevilla.

XOÁN FERNÁNDEZ DE BOLAÑO recibe la donación hecha por D. Fernando Ruiz de Castro, de <<Vilar de Ortelle>> [Pantón]

Este D. Fernando era <<Pertegueiro maior en Santiago>>.

<<[…] commo eu Fernant Roys de Castro… por faser bien et merçee a vos Iohan Ferrnandes de Bollanno, meu vasallo ete meu mayordomo mayor, et por moyto serviçio que fisiestes a don Pedro, meu padre, que Deus perdone, et a minna madre, donna Ysabel, et por que criastes a min et me servistes… >>

En un documento del año siguiente, mencionan a su esposa: D.ª CONSTANZA...

* 1352:

“Carta de poder outorgada por XOÁN FERNÁNDEZ DE BOLAÑO e a súa muller a favor de VASCO PÉREZ DE CIRIO e ARIAS PÉREZ”.

[…] << … IOHAN FERRNANDES DE BOLANNO e donna Costança, minna muller
... que nos compramos a Maria Affonso, filla que foy d’ Affonso Peres de Lea…

Fernan Peres, notario de Valleyra [ tal vez, Baleira]

* 1369:
Xoán Fernández de Bolaño ya había fallecido.

[…] <<eu donna SANCHA, priora do moesteyro de Santa Maria a Nova da çiudade de Lugo…
... que eu, a dita donna SANCHA, priora, ey en San Cosmede alfos da Pobra de […] que me y perteesçe por IOHAN FERRNANDES DE BOLANNO, caballeyro que foy.>>

[No sé a cuál de los 2 San Cosmede se refiere, si al de Pantón o al de Sarria]

- Del mismo año hay otro doc. en el que citan con exactitud dos nietos de D. Xoán Fernández de Bolaño:

1. IOHAN FERRNANDES.
2. FERNAN PERES.

Se trata del documento 708, en el que podemos leer que D. Xoán Fernández de Bolaño había designado que su nieto IOHAN FERRNANDES, llevara él coto de Vilar de Ortelle, este último, a su vez, se lo deja a FERNAN PERES, también nieto de Xoán…

[…] <<Outrosy vos damos todo o Couto de Villar d'Oortelle et a iurdiçon alta et bayxa del con seus herdamentos reguengos, segundo que mays compridamente o dito couto foy dado por DON FERNANDO DE CASTRO a IOHAN FERRNANDES DE BOLLANNO, cavalleyro que foy, o qual dito couto o dito IOHAN FERRNANDES mandou a IOHAN FERRNANDES, seu neto, et que ficou en FERNAN PERES, seu neto, por la clausula do testamento do dito IOHAN FERRNANDES, et que as donas do dito convento herdaron do dito FERNAN PERES por rason de min a dita priora por doaçon que les del fige, et por suçeson et herança do dito FERNAN PERES en que ficaron, por quanto eu era ia profesa enno dito mosteyro.[…]

[708
1369, novembro, 3. Lugo
"O bispo de Lugo, don Pedro, e o Cabido entréganlle á prioresa do mosteiro de Santa María a Nova, da mesma cidade, dúas partes da igrexa de Santiago de Vilar de Ortelle, as ermidas de San Martiño de Reboredo e de San Salvador de Verín, as rendas da igrexa de Santiago de Ferroi e o hospital de Gondar; a cambio, recibe da prioresa todo o couto de Piñeira, en Neira de Xusa, o couto de Vilar de Ortelle e diversas propiedades en Val de Pedroso, termo de Castroverde".]

[A no ser que salten "a la torera" el parentesco real, de lo siguiente se deduce literalmente que D. Xoán Fernández de Bolaño fue el padre de D.ª Sancha de Bolaño, cuando vendría a ser su nieta y no su hija, ¿es así Fernando?]

- * 1371, xaneiro, 24. San Fiz

“O conde don FERNANDO DE CASTRO, confirma a doazón do Couto de Vilar de Ortelle, que outorgara a XOÁN FERNÁNDEZ, a favor agora da súa filla e herdeira, dona SANCHA DE BOLAÑO, prioresa do mosteiro de Santa María a Nova.”

<<… Dada en San Fins de […] termino da çibdade de Lugo>>

* 1377, decembro, 14. Ponte de Min

El tío de D.ª SANCHA, D. Fernando Pérez de Andrade, le dona el coto de Felmil, etc. –ya está comentado en el foro…- Dicho coto junto con otros bienes habían sido anteriormente de Gonzalo Méndez de Saavedra.

<<…para senpre a vos DONA SANCHA, mina sobrina, moller de AFFONSO LOPES DE SAAVEDRA, o couto de FILMIR con todos los outros bees et herdamentos et friglisias, et coutos et senorio que foron de GONÇALO MEENDES DE SAAVEDRA… porque sodes mina sobrina, filla de mina yrmaa…>>


D. FERNÁN PÉREZ DE ANDRADE, especifica sobre D.ª SANCHA : "mina sobrina, filla de mina yrmaa".


{{ - "Documentos da Catedral de Lugo. Século XIV". María José Portela Silva -Consello da Cultura Galega, 2007- }}

- Como lo he pasado al ordenador, añado el documento íntegro.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Documento n.º 775

* 1377, decembro, 14. Ponte de Min

"Fernando Pérez de Andrade dóalle a dona SANCHA, a súa sobriña, o couto de Felmil."

MADRID, AHN, Carp. 1332 F/24, perg. orix. galego, gótica cursiva, 200x210 mm.

Era de mill quatrosentos et quinse annos, quatorse dias de desembro.
Sabam quantos estar carta virem commo eu FERNAN PERES D' ANDRADE dou et outorgo en pura doaçon o mellor et mays compridamente que pode et de dereyto deve valer entre bivos por iur de herdade para senpre a vos DONA SANCHA, mina sobrina, moller de AFFONSO LOPES DE SAAVEDRA, o couto de Filmir con todos los outros bees et herdamentos et friglisias, et coutos et senorio que foron de GONÇALO MEENDES DE SAAVEDRA, et con todo o senorio alto et bayxo et iures et possysoes deles meros et misticos, segundo que de dereyto perteesçen et deven perteesçer a o senorio dos ditos coutos, segundo que os GONÇALO MEENDES DE SAAVEDRA, que fui, tragia et hussava et pesuya a o tempo de seu finamento, et en aquela maneyra et por las condiçoes et cada huna delas que se conten en la carta de privilegio porque me a min deu et entregou meu senor el rey don Enrrique, que Deus mantenna muytos tempos et boos et os ditos bees et herdamentos et coutos et senorios do dito GONÇALO MEENDES, et me deles feso graça et merçed. O qual couto he su signo de Santiago do dito lugar, et he açerca do meu CASTELO DE VILA IOHAN, et os outros son RIBA DE MINO et en TERRA ET COMARQUAS DE SAAVEDRA. Et esta doaçon et dadiva vos dou et outorgo, commo dito he, porque sodes mina sobrina, filla de mina yrmaa, et me servistes et andastes por meu mandado, et oie dia das quaes coussas me teno por ben servido de vos, et he minna voontade de vos dar por elo galardon, et logo por esta presente carta vos pono et entrego no iur et posison et propiedade dos ditos coutos et senorios deles para senpre, commo dito he, et mandovo-lo entrar por vossa autoridade, et faser del et de parte del et en el commo de vosso propio. Et ser por ventura eu, ou algun por min, d'aqui adeante husar ou pesoyr os ditos coutos et lugares en alguna maneyra conosco et outorgo que o husso et possuyo por vos, a dita DONA SANCHA, et en vosso nome precario. Outrossy prometo et outorgo de non yr nen revocar en algun tempo a dita doaçon et dadiva que vos assy dou, nen parte dela, por sana nen yra que de vos aia, nen por rason de yngratedue nen por outra maneyra alguna. Et para o assy gardar et teer et non yr contra elo, nen contra parte delo, faço iura sobre lo signal da crus, que tango corporalmente con mias maos, en presença do notario et testemoyas desta carta, et que delos seades çerta rogey et mandey a PERO GONÇALVES, notario publico da Ponte de Min, que faça delo esta carta ou cartas as que vos compren sobre esta rason as mays çertas que poder.

Feyta en la Ponte de Min dia et era sobreditos.
Testemoyas: don Garçia Fernandes, prior de Caaveiro; Ares Pardo, Pero Eanes, moordomo de Fernan Peres, Pero d'Esteyro, Pero Lopes, criado de Fernan Peres, testemoyas.
Eu Pero Gonçalves, notario de Ponte de Min por lo dito Fernan Peres d'Andrade, presente fui et scrivi et pono esta signal tal. (+).


Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 11 Xul 2011, 10:46

- ¿...? :D

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 11 Xul 2011, 11:02

:D

Fernando, me refiero a si me ayudas a la duda que planteo...
[A no ser que salten "a la torera" el parentesco real, de lo siguiente se deduce literalmente que D. Xoán Fernández de Bolaño fue el padre de D.ª Sancha de Bolaño, cuando vendría a ser su nieta y no su hija, ¿es así Fernando?]

- * 1371, xaneiro, 24. San Fiz

“O conde don FERNANDO DE CASTRO, confirma a doazón do Couto de Vilar de Ortelle, que outorgara a XOÁN FERNÁNDEZ, a favor agora da súa filla e herdeira, dona SANCHA DE BOLAÑO, prioresa do mosteiro de Santa María a Nova.”
Porque no me queda claro que se especifique como "a súa filla e herdeira", refiriéndose a hija real... pero, ¿no era nieta en vez de hija?
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 11 Xul 2011, 11:51

Para mostrar la parte más importante del documento y que es más aclaratorio que el simple titular que ya he comentado.

Documento n.º 713
1371, xaneiro, 24. San Fiz

"O conde don Fernando de Castro confirma a doazón do couto de Vilar de Ortelle, que outorgara a Xoán Fernández, en favor agora da súa filla e herdeira, dona Sancha de Bolaño, prioresa do mosteiro de Santa María a Nova."

MADRID, AHN, Carp. 1332 F/18, perg. orix., galego, gótica cursiva, 234x176 mm.

<<Sabeam quantos esta carta viren commo eu o conde don Fernan [...] de Castro por faser ben et merçee a vos donna Sancha de Bolanno, priora do moestyro de Santa Maria a Nova da orden dos preegadores da çibdade de Lugo, outorgo et confirmo a doaçon et merçee que figee do couto et lugar de Villar d'Oortelle, que he en terra de Lemos, a Iohan Fernandes de [...] cavalleyro, padre de vos a dita priora, que foy, et porque vos herdastes et subçedestes enna heranza do dito couto et lugar de Villar d'Oortelle, que perteesçia a o dito voso padre por la dita doaçon que lle del fige, et por que soo çerto et me foy mostrado que destes o dito couto para faserdes obra de piadade a o dito moesteyro et o herdastes en el, et a min pras de faserdes del tan santa obra, por ende quero et mando que o aia o dito moesteyro por herdade para senpre, et as prioras vossa subçessoras et convento del, et que o possan trocar et concanbear et faser del qualquer contracto que, a vos et a o dito convento do dito moesteyro prouver et for vossa prol, commo de vosa cousas propria.
Y continúa el documento aún más, aunque solamente he copiado lo más importante hasta el primer punto.

- Los puntos suspensivos entre corchetes de la cita que acabo de copiar son originales en la transcripción, lo comento para que nadie piense que los incluyo yo para abreviar una parte del texto.

"don Fernan [...] de Castro", vendría a ser el que ya he comentado de otro documento anterior =>Fernant Roys de Castro, que había hecho anteriormente la donación de Vilar de Ortellle en 1351 a XOÁN FERNÁNDEZ DE BOLAÑO.

"Iohan Fernandes de [...]" => Iohan Ferrnandes de Bollanno
serba escribió:
* 1351, xaneiro, 23. Sevilla.

XOÁN FERNÁNDEZ DE BOLAÑO recibe la donación hecha por D. Fernando Ruiz de Castro, de <<Vilar de Ortelle>> [Pantón]

Este D. Fernando era <<Pertegueiro maior en Santiago>>.

<<[…] commo eu Fernant Roys de Castro… por faser bien et merçee a vos Iohan Ferrnandes de Bollanno, meu vasallo ete meu mayordomo mayor, et por moyto serviçio que fisiestes a don Pedro, meu padre, que Deus perdone, et a minna madre, donna Ysabel, et por que criastes a min et me servistes… >>
Hasta luego...
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 12 Xul 2011, 09:25

Hola:

Y no es una cuestión precisamente irrelevante o de poco significado, porque el hecho de que D.ª Sancha de Bolaño, sea hija de D. Xoán Fernández de Bolaño [Iohan Ferrnandes de Bollanno], aunque los documentos que tengo para consultar no detallen con exactitud cuál era el nombre de la madre de Sancha, sabemos que D. Xoán fue esposo de D.ª Constanza, como mínimo hay que aproximar el matrimonio de ambos con cierta anterioridad y posterioridad al año 1352, fecha fija y bien documentada -y ya había copiado en un anterior mensaje la referencia documental-

Si no se han confundido 2 posibles SANCHA(s), la Sancha del párrafo anterior y la del párrafo que sigue a éste, son la misma Sancha. Lo comento porque la Sancha del otro documento, en el que habíamos visto que era sobrina de D. Fernán Pérez de Andrade, no aparece especificamente el apellido [Sancha de Bolaño]. Aunque deben ser la misma por coincidir el nombre del esposo: "Afonso López de Saavedra".

De ser la misma, cosa que no estoy asegurando, resulta importantísimo porque, por otra parte, y creo lo más importante de todo, que D. Fernán Pérez de Andrade especifique con todo detalle el parentesco con D.ª Sancha, en la donación => "porque sodes mina sobrina, filla de mina yrmaa", viene a aclarar que fuera quien fuese la madre de D.ª Sancha de Bolaño, era una señora de la Casa de Andrade, con los apellidos que fuesen... pero, eso sí, hermana de D. Fernán Pérez de Andrade.

El tema de unas posibles segundas nupcias ni lo toco, seguramente estará ahí el lío que pueda haber intercalado, entremezclado o confundido la descendencia individual de alguno de los matrimonios.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 12 Xul 2011, 13:36

No he comentado dos posibles probabilidades:

1. Que D. Juan Fernández de Bolaño, además de con D.ª Constanza -de la Casa de Aguiar ella- se hubiese casado en otras nupcias anteriores D. Juan con una hermana de D. Fernán Pérez de Andrade. De hecho, recuerdo que en algún libro detallan que D.ª Sancha de Bolaño era sobrina del que fue Obispo de Lugo, D. Pedro López de Aguiar.
Lo cual no viene a concordar con que Sancha fuese hija de una hermana de D. Fernán Pérez de Andrade.

2. En "España Sagrada", del P. Flórez, en un documento que menciona de 1363 explica que ese fue el año de la fundación de Santa María a Nova, teniéndose por fundadora a D.ª Sancha, mujer de Arias Méndez de Grandas.

Para "encajar" que la D.ª Sancha de Bolaño, priora, casada con Afonso López de Saavedra fuera la misma que la fundadora, entonces se habría casado en unas segundas nupcias con Afonso...

¿Es posible?

¿Y si D.ª Sancha de Bolaño fue en realidad hija de Sancha, hermana de D. Fernán Pérez de Andrade? Entonces esto sí coincidiría... Pues la hipótesis de otro matrimonio de D. Juan Fernández de Bolaño podría ser válida.

Bueno... necesito más tiempo para concretar. A ver si encuentro algún apunte concluyente.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Fernando Dopico B.
Foreiro Maior
Foreiro Maior
Mensaxes: 296
Rexistrado: 16 Dec 2007, 20:33

Re: María de Bolaño

Mensaxe por Fernando Dopico B. » 12 Xul 2011, 17:28

- Serba.

- Non teño tempo agora para entrar no asunto ... Tal vez máis adiante ...

- Tal vez, tamén, se estéa a facer demasiadas cábalas en algo que poderia ser máis simple.

- Non sei.

- Saúdos.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 12 Xul 2011, 18:00

De acuerdo.

Ojalá encuentre información al respecto. Si fuera el caso, lo añadiré en este hilo que queda "a la espera", mientras tanto.

Gracias por todo, Fernando.

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Avatar de Usuario
serba
Foreiro Ilustre
Foreiro Ilustre
Mensaxes: 18891
Rexistrado: 29 Set 2004, 09:00
Ubicación: Mos

Re: María de Bolaño

Mensaxe por serba » 22 Nov 2011, 09:26

Buenos días:

Necesito hacer una pequeña consulta en Cuadernos de estudios gallegos. Volumen 55. Instituto Padre Sarmiento de Estudios Gallegos. 2008

¿Alguien puede copiar en el foro los datos que aparecen sobre D. Pedro de Miranda y su mujer doña Inés María de Bolaño, -padres de Dª María de Bolaño- que mencionan en Santa María de Meira? Lo he visto en los resultados de google, pero en la vista de fragmentos no está el contenido en el recorte de la página 260, que es la que indica el resultado de google, aunque no sé si hay más referencias en el resto.
Ya he preguntado ayer en la biblioteca, pero no lo tienen... y pregunto por si alguien lo tiene en casa y puede hacerme ese enorme e inmenso favor. Gracias.

¡Al fin aparece Dª INÉS por alguna parte!, porque hasta la fecha solamente la había encontrado citada textualmente en la inscripción de su sepulcro con la abreviatura de Inés: Y N S, ya comentada en mensajes anteriores en este hilo.

:D

Saúdos
Poblada soledad es hoy el mundo.

Respostar